Piše: Dean Džebić
Bez izuzetka i ove godine budžet Ministarstva odbrane Bosne i Hercegovine posvađao je
politike u BiH ali pomalo posvađavši i zdrav razum. S druge strane dok nekom ne smrkne drugom ni ne svane, ovog puta svanulo je birokratskoj aparaturi odnosno administraciji koja kao Levijatan pojede svaki višak pretvorivši ga u višak papira i manjak sredstava.
Prema novom budžetu koji prema svemu sudeći ipak nema deset već devet cifara, samo
administracija će potrošiti 20 miliona konvertibilnih maraka odnosno 5,1 posto ukupnog
budžeta Ministarstva odbrane.
Famozno povećanje
Otkako je preuzeo ministarstvo, ministar Zukan Helez svakodnevno donosi slatke obavještajne štorije ali i neke „završnice projekata“ koje je u maniru golgetera sam sebi nabacio i završio.
Poznata je i fama o povećanju budžeta MOBiH koje je sebi pripisao ministar, iako se radi o povećanju koeficijenata bruto plata uposlenika na državnom nivou. Pa ako matematika i logika nisu u potpunosti napustili ovo društvo onda je stvar vrlo jasna. Budžet MO BiH za prošlu 2022. iznosio je 306.765.000 KM što je neki ekvilibrijum sredstava koja se od 2015. kreću od 290 do 300 miliona konvertibilnih maraka. Obzirom na povećanja plata personala i uposlenika na državnom nivou, MO BiH sa svojih 10.000 uposlenika ima daleko najveći apetit povećanja koeficijenta te se novi „povećani“ budžet za 2023. godinu od 392.259.000 KM poprilično istopio. Moćnih osamdesetšest miliona maraka još moćnijeg povećanja budžeta moćno se istopilo tako da prema dokumentu Budžet za građane 2023. na troškove personala ide čak 98 posto!
Naravno da je plate oficira, podoficira, vojnika i civilnih lica u MO BiH trebalo povećati ali
nikako nauštrb ovako siromašnog, nerazvojnog i potkapacitiranog budžeta ministarstva.
Da ne budemo nepravedni sa ostalih 2 posto uz gore pomenutih 98 posto ta sredstva su namijenjena u procentu od 1.6 posto za nabavku opreme i modernizaciju, što će kroz linearni prikaz troškova za 2023. godinu značiti da će OS BiH za potrebe modernizacije i nabavke naoružanja imati bijednih 3.857.000 KM.
Od milijarde koja se prikazuje u grafici budžeta koju u kružnom grafu prikazuje Ministarstvo financija i trezora nema ni riječi u praktičnom smislu.
Milijarda ministra Heleza vs milioni ministra Amidžića
Show ministra financija i trezora Srđana Amidžića o prispjelim zahtjevima Ministarstva
odbrane tema je za sebe, ali prema stavkama koje je pročitao i cifri koju je naveo neko je
napravio ozbiljnu grešku. Dakle usvojenim Planom modernizacije i razvoja OS BiH 2020-
2027, a isti je usvojilo Predsjedništvo BiH, utvrđene su potrebe modernizacije i nabavke
odnosno zanavljanja opreme s ciljem povećanja operativnih sposobnosti i kapaciteta OS BiH.
Tim dokumentom vrhovni komandant OS BiH tj. Predsjedništvo BiH jasno je utvrdilo potrebe i prioritete nabavke naoružanja i opreme. Prema tome za period od 2020. do 2027. godine potrebno je osigurati sredstva za modernizaciju koja će biti pridodana operativnom budžetu.
Dakle ne govorimo o godišnjem budžetu od 1.7 milijardi konvertibilnih maraka već 40 posto izvršenih sredstava kao što je to navedeno u Programu rada Ministarstva odbrane BiH od 1.124.290.000 KM. Još jednostavnije budžet MO BiH za 2023. godinu je predviđao povećanje operativnog budžeta koje iznosi 392.259.000 KM plus 40 posto od sredstava koja su Planom modernizacije 2020-2027 namijenjena za modernizaciju.
Konkretno 392 miliona konvertibilnih maraka za operativne troškove personala, plaća, usluga i drugih godišnjih potreba održavanja sposobnosti uz dodatnih 450.000.000 KM za potrebe modernizacije.
Naravno kratki spoj je nastao pri susretu sa neznanjem ljudi koji se bave budžetima te je
trenutni i jedini operativni budžet MO BiH onaj od 392.259.000 KM. Proces modernizacije osuđen je na donacije stranih partnera i saveznika. Navedena cifra od 1.7 milijardi
KM je dovoljna da se kroz vremenski period od sedam godina zakrpaju najbitniji i
najznačajniji projekti obustavljene modernizacije obzirom da se u OS BiH uglavnom nije
ulagalo tekućim budžetskim sredstvima.
Postojeći odnos troškovi personala – modernizacija je sve samo ne zadovoljavajući obzirom da kao takav nije bio niti predviđen. S druge strane susjedna nam Hrvatska je tokom vrhunca kampanje za pristupanje NATO postigla omjer od 60-30 (troškovi personala – troškovi modernizacije), pri čemu govorimo o 2008. i 2009. godini što je posebno bitno apostrofirati.
Savjetnica za budžet
Ispod svakog radara mainstream medija prošla je vijest o imenovanju odnosno dodijeljivanju britanske savjetnice za MO BiH. Dugogodišnji rukovodilac administrativnih poslova i budžeta gđa. Claire Avinson stupila je na dužnost u MO BiH neposredno pred odlazak ministra Heleza u posjetu Velikoj Britaniji.
Ovakav pragmatičan potez Velike Britanije kao jednog od najvećih partnera i donatora MO BiH treba razumjeti kao svojevrsnu ocjenu odbrambenog planiranja i izvršenja budžeta prema kojem cjelokupni budžet uz statističku grešku odlazi na troškove
personala. Zadatak gđe. Claire biti će nadgledati izvršenje budžeta kao i njegovo planiranje u narednom periodu što predstavlja hudinijevski podvig obzirom na ustaljenu praksu.
Zakon o javnim nabavkama kao sigurnosna prijetnja
Bez sumnje najlošije urađeni i usvojeni zakon na državnom nivou jeste onaj o javnim
nabavkama, a koji se s obzirom na ogroman broj ugovornih organa multispektarski reflektuje na sistem nacionalne sigurnosti Bosne i Hercegovine. Donesene izmjene nisu urodile značajnijim promjenama ostavivši značajne mogućnosti za favoriziranje i klijentelizam. O tome koliko je zapravo loš Zakon o javnim nabavkama ukazuje i činjenica da u BiH postoje advokatske kuće koje žive na račun žalbi na tendere javnih nabavki što na primjeru sistema nacionalne sigurnosti može biti izuzetan sigurnosni izazov.
Slučaj sa tenderom za nabavku kruha i peciva za Ministarstvo odbrane BiH iz godine u
godinu se ponavlja kao bumerang obzirom da isti zakon omogućava relativno jednostavno obaranje tendera primoravajući ugovorni organ na direktni sporazum ukoliko to dozvoljavaju naznačena sredstva. Upravo kao analogija sa kruhom i ove godine će OS BiH dobiti mrvice, a administracija odnosno birokratija cijeli kruh. Neko sit, neko gladan.