(Patria) - Prethodna Uprava JP Autoceste FBiH u periodu od 2021. do 2023. godine uspostavila je tzv. „crnu listu“ kao preventivnu mjeru protiv korupcije i nepravilnosti u javnim nabavkama, u skladu sa Zakonom o autocesti na Koridoru Vc.
Na listi su se našle kompanije koje su pokušale varati u postupcima javnih nabavki ali i one kod kojih je zapaženo nepravilno izvođenje radova – odstupanja od ugovora.
Informacije o tim kompanijama odmah su podijeljene s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropskom investicijskom bankom (EIB), koje su započele nezavisne istrage i koje finansiraju kreditnim zaduženjem izgradnju koridora i cestovne infrastrukture.
No, dolaskom aktuelnog direktora Denisa Lasića (HDZ BiH) i Uprave na čelo Autocesta FBiH došlo je i do kontroverznih odluka, a koje se upravo tiču firmi koje su bile na tzv. “crnoj listi”. Lasić je, podsećamo, u ranije sazivu Vlade FBiH bio ministar prometa i komunikacija. Lasić i ostatak Uprave su po preuzimanju dužnosti poništili važeća rješenja koja su određene domaće i međunarodne kompanije stavljala na crnu listu.
Kao razlog za poništenje naveli su da su rješenja pripremljena od neovlaštene osobe i da nisu prošla potrebnu proceduru parafiranja i odobravanja.
Crna lista firmi koje su imale nepravilnosti na tenderima i u izvođenju radova
Iako su propagirali pošten i transparentan rad, godinu dana nakon ukidanja „crne liste“ nije urađeno ništa da se uvedu nove mjere protiv korupcije. Svojom odlukom, omogućili su povratak firmi s lošom reputacijom na tržište, što je rezultiralo gubitkom povjerenja međunarodnih finansijskih institucija.
Ukidanje „crne liste“ izazvalo je brojne kritike. Međunarodni partneri smatraju da ovaj potez predstavlja korak unazad u borbi protiv korupcije, a što se u svakom izvještaju o BiH, kako onom koji pripremaju institucije EU, tako i međunarodne finansijske institucije zahtijeva od BiH upravo i traži od BiH, da se bori protiv korupcije i zloupotrebe javnih sredstava u procesima javnih nabavki.
Ured za usklađenost Evropske banke za obnovu i razvoj (OCCO) proveo je istragu i potvrdio tvrdnje Autocesta FBiH iz 2022. godine da je turska kompanija Ozaltin pokušala izvršiti prevaru na tenderu za izvođenje radova tunela Prenj, dostavljajući lažnu dokumentaciju. Kao rezultat toga, EBRD je suspendovala Ozaltin na 35 mjeseci iz svih projekata koje finansiraju međunarodne finansijske institucije (EBRD, EIB, WB, ADB,...)..
https://www.ebrd.com/news/2024/ebrd-announces-settlement-with-turkish-construction-company-zaltn.html
Ovaj skandal je pokazao koliko su važne mjere protiv korupcije i nepravilnosti. Ukidanje „crne liste“ ne samo da je ugrozilo integritet Autocesta FBiH, već je i narušilo povjerenje međunarodnih partnera.
Odluka o poništenju “crne liste” na kojoj je i kompanija Hering, bliska strukturama HDZ BiH, postavila je pitanje odgovornosti i integriteta u vođenju javnih kompanija. Upravo je kompanija Hering izvodila radove na kolosalnom mostu Počitelj na kojem su otkrivene pukotine, a što su Autoceste FBiH pokušale zataškati i umanjiti štetu.