Piše: A. Čorbo-Zećo
U Autocestama FBiH nisu raspoloženi za medijske upite, nisu raspoloženi za transparentnost, iako je 'trojka' dolaskom na vlast na sva zvona zvonila da će njihov rad krasiti transparentan i otvoren rad.
No, kada je riječ o ovoj javnom preduzeću Autoceste malo je toga poznato, a medijski upiti ostaju u inboxima press službi, koje nisu u stanju ni odgovoriti da su zaprimili mail (poslan 9. novembra), a kamoli uputiti odgovor na pitanja koja, istina, nisu lagana, ali su svakako u skladu s trenutnim stanjem tačnije zastojem u izgradnji Koridora Vc.
Naime, milioni potrošenih eura za oko pet i pol kilometara neizgrađene autoceste, konkretno izgradnja dionice Vranduk-Ponirak, u blizini Zenice, najavljena je prije šest godina kao jedna od najvećih infrastrukturnih projekata u Bosni i Hercegovini, koja nije dovršena ni četiri godine od početka radova te je predmet istrage tužilaštva.
Odgovor na pitanje gdje su nestali novci, valjalo bi potražiti u ugovoru koji je potpisan za ovu dionicu, u koji su, kako stvari stoje, dodavane fiktivne količine u predmjeru radova kako bi pogodovali favorizovanim izvođačima radova.
Prema onome što je vidljivo količine koje su dodavane nisu bile u glavnom projektu koji je urađen bez istražnih radova, a koji je uradila mostarska firma Integra d.o.o.
Cilj je, tvrde naši izvori, bio dati informacije samo jednom izvođaču kako bi on te pozicije podcijenio, a drugi bi ponuđači bili znatno skuplji.
„S obzirom da su pozicije fiktivne ne bi se radile pa ne bi bile ni plaćane, a favorizirani izvođač bi naplatio ostale stavke po većim cijenama“, tvrdi naš izvor.
Iz Autocesta, kako smo kazali nisu odgovorili na upit Patrije o tome kako je moguće da je ovakav ugovor uopće potpisan, te je li tadašnja Uprava bila upoznata u određene sumnje da su inženjeri radili određene poslove bez znanja Uprave.
Sve te poslove ne bi bilo moguće uraditi bez Komisije za međunarodne nabavke, pa bi istražni organi upravo mogli krenuti od njih, kada je riječ o ovoj sve težoj situaciji, jer radovi su obustavljeni.
Iz Autoceste FBiH tvrdili su da se radi o privremenoj obustavi, te da će izgradnja biti nastavljena nakon "usklađivanja projektne dokumentacije i dodatne analize troškova".
Nikada nisu objavili niti pojasnili da kada su pristigle ponude skoro svi ponuđači su otkrilo zamku pa su za te radove stavljali “smiješno” male iznose od nekoliko eura, a za neke pozicije i nule.
I iako po zakonu ovo nije bilo dopustivo tadašnja Uprava ulazi u pregovore sa izvođačem radova Azvirtom i uspijeva potpisati ugovor uz izjave da će te radove izvesti za nula eura i da neće tražiti dodatna sredstva.
Navodno Uprava je bila obmanuta i nije znala za smišljene prevare unaprijed dogovorene od strane osoba koje su vodile ove postupke.
I zbog svega toga dolazi do velikih problema u realizaciji ugovora koji nije smio biti potpisan po važećem zakonu u BiH, a kulminacija nastupa obustavom radova dolaskom nove Uprave u maju tekuće godine kada prestaju sve aktivnosti na gradilištu.
Šteta koja će nastati zbog zastoja u realizaciji sjevernog dijela Koridora Vc se procjenjuje na desetine miliona eura direktno od prihoda, a za privredu mnogo više.
Nesposobnost trenutne Uprave, na čijem je čelu HDZ-ov Denis Lasić, da riješi nastalu situaciju dovela je i do žestokih svađa u Vladi FBiH jer premijer Nermin Nikšić speman je i na smjenu Uprave, ali resorna ministrica Andrijana Katić iz HDZ-a štiti kadrove HDZ-a.
Trasa Vranduk-Ponirak dio je dionice Poprikuše – Zenica sjever, i nalazi se na Koridoru Vc koji Bosnu i Hercegovinu treba povezati sa Hrvatskom i Mađarskom.
Azerbejdžanska kompanija Azvirt nije još nikada željeli govoriti o problemima u izgradnji i tvrdnjama investitora, ističući da im to ne dopušta ugovor koji imaju sa preduzećem Autoceste FBiH.
Inače, dionica Vranduk - Ponirak nije jedini projekt na kojem je kao izvođač radova angažirana kompanija Azvirt. Ta firma dio je azerbejdžansko-kineskog konzorcija kome je dodijeljen višemilionski posao izgradnje mosta Počitelj, koji treba spojiti obale Neretve, na jugu BiH, a koji je pukao i prije nego je završena njegova izgradnja, a za šta također trenutno nema rješenja niti se zna kako će se sanirati nastala šteta, osim da će koštati više miliona eura.