Piše: Dean Džebić
Pratiti trendove znači biti sposoban i stvarati ih. U tom pogledu Centar za napredne tehnologije iz Sarajeva vrlo uspješno razumije potrebe civilne namjene dronova i bespilotnih letjelica, kao i cijelog niza tehologija u čijim istraživanjima su pioniri u BiH.
Od gorivih ćelija do laserskih daljinara, u vrlo skromnim uslovima Centar za napredne tehnologije osvojio je pored dronova i konstrukciju i platformu vozila na električni pogon.
Na ovogodišnjem Sajmu bh. privrede CNT je izložio i njihove najnovije modele multikoptera (heksakoptera i oktakoptera), kao i prototip novog drona CNT-2200.
Kako kažu iz Centra, namjena ovog drona s ovim performansama u razvoju, jeste stvoriti preduslove za usvajanje većeg i snažnijeg modela koji bi bio u kategoriji većih dronova.
O daljim specifikacijama novog drona nisu imali informacija, izuzev da će mu raspon krila biti do 12 metara, što znači da se radi o bespilotnoj letjelici koja će zahtijevati znatno snažniji motor ali i imati i veću nosivost korisnog tereta.
Za komparaciju, i turski Bayraktar TB-2 ima 12 metara krila, pri čemu je njegova namjena isključivo vojna, odnosno borbena.
S novim aeroprofilom i malim elisnim motorom i početnim dometom od šest kilometara, CNT-2200 predstavlja najbolju platformu za dalji razvoj i evoluciju cjelokupnog programa.
Naravno, treba istaći da se radi o prototipu čije će upravljanje, sposobnosti i performanse biti dodatno razvijane uz mogućnost daljeg razvoja.
Dodatno, značajan je i razvoj oktokoptera i heksakoptera koji su sada sposobni nositi od 10 pa do 30 kilograma korisne mase, a imaju i mogućnosti ugradnje čitavog niza senzora i uređaja.
U prvom redu tu su termalne i video kamere, posebni uređaji za skeniranje metala za deminerske poslove kao i ostala specijalizirana oprema i uređaji.
Razvoj multikoptera i proliferacija njihove upotrebe najbolje se pokazala tokom ukrajinsko-ruskog rata kada je zapravo primijenjena doktrina upotrebe kopnenih snaga prenoseći sve veće sposobnosti i mogućnosti s vojnika na multikoptere.
U domenu sposobnosti multikoptera, CNT je predstavio model CNT-1750 sa šest motora koji bi sa potiskom od 900 Njutna trebao biti sposoban nositi i do 30 kilograma korisnog tereta.
Pored značajne nosivosti, model CNT-1750 ima integrisana dva kanala za videotransmisiju u Full HD rezoluciji, dok ovaj model ima domet od 12 kilometara.
U konačnici, treba reći da su svi izloženi prototipovi samo početak razvoja koji je spram uloženih sredstava postigao sjajne rezultate.
U CNT-u su jedinstveni u namjeri da zajednički s drugim interesantima, odnosno institucijama rade na daljem razvoju, uz saradnju s kompanijama iz odbrambene industrije u BiH.
Primjer za to jeste i razvoj "crvene tačke", odnosno Red dot optičkog nišana koji CNT zajednički razvoja sa Tehničko-remontnim zavodom Hadžići.
Treba istaći da CNT samostalno ne može razvijati vojnu opremu i naoružanje bez saradnje sa nekom od kompanija iz odbrambene industrije.
Ono što dodatno ohrabruje jeste i saradnja CNT-a sa fakultetima u BiH, što zapravo odražava namjeru da se praktično usvojena znanja u kvalitetnim uslovima radnih laboratorija u praksi provode.