Piše: A. Čorbo-Zećo
Nije tajna da je u vrhu patriotskih ciljeva sačuvati energetsku nezavisnost, no put do toga nije lagan.
U sjeni zamršenih imovinsko-pravnih odnosa, revizorskih izvještaja, različitih opstrukcija, naslaganih dugogodišnjih problema, složene uprave, dešavao se preobražaj jednog važnog resursa čiji je vlasnik ova zemlja i ovaj narod.
Upravo tako opisuje svoj dosadašnji rad predsjednik uprave Operator Terminali Federacije BiH Hermedin Zornić, koji priznaje da su postojali terminali Federacije BiH i prije uprave kojom rukovodi, ali zbog uposlenika, menadžmenta i samog sebe, te onog što je bilo prije i onog što imamo sada, red je da skrene pažnju na ono što je urađeno.
Sa četiri strateška terminala, Federacija će uskoro biti u mogućnosti da skladišti tečne terete sa kojima će se moći ispuniti obavezne zalihe naftnih derivata u skladu sa direktivom 2009/119/EC.
„Ovo je iznimno važno radi osiguranja snadbjevanja naftnim derivatima u slučaju prijetnje energetskoj sigurnosti BIH zbog vanrednih poremećaja u snabdijevanju.
Sretan sam što je sve ovo urađeno u mome mandatu u rukovodstvu Terminala Federacije BiH“, ističe Zornić.
Kao ilustraciju stanja ponudio je fotografije prijašnjeg stanja i onog gdje smo danas.
Prije obnove
„Slike su iz Blažuja i Živinica, a idemo uskoro za Krajinu i naš Bihać gdje je Uprava riješila imovinsko pravne odnose, izradili glavni izvedbeni projekat (GIP), gdje je izvršena revizija, završen proces Javnih nabavki i odabran najpovoljniji izvođač radova. Čekamo imenovanje Nadzornog odbora kako bi dobili saglasnost za potpis ugovora sa izvođačem radova i počeli dugo čekani (preko 25 godina) investicioni proces“, ističe Zornić.
Obnovljeni terminali Federacije BiH za skladištenje nafte imaju veliki značaj za Bosnu i Hercegovinu, jer takvi obnovljeni terminali omogućavaju povećanje naftnih rezervi u Bosni i Hercegovini. Upravo u tome leži priča, jer akumulirana sredstva se ne mogu utrošiti bez adekvatno obnovljenih terminala. Uprošteno, ne može se gorivo sipati u rijeku!?
„Naftne rezerve u Federaciji BiH su veoma male, a obnovom terminala one sada mogu biti višestruko uvećane. Jedan od zahtjeva koje je Energetska zajednica postavila pred Federaciju BiH je osiguravanje obaveznih rezervi n/d za 90 dana.
Ovaj zahtjev će Federacija BiH moći ispuniti nakon završetka investicionog ciklusa.
Obnavljanjem terminala, Bosna i Hercegovina će smanjiti svoju zavisnost od uvoza nafte, što može doprinijeti stabilnosti i sigurnost energetskog sektora zemlje“, istakao je Zornić, kazavši u razgovoru za NAP da se rijetko oglašavao u javnosti, ali da ne može dopustiti paušalne priče i kritike koje nisu zasnovane na istini.
„Investicije u obnovu naftnih terminala će doprinijeti ekonomskom razvoju zemlje, stvaranju novih radnih mjesta i privlačenju dodatnih investicija.
Poslije obnove
Ukupno gledano, obnova naftnih terminala Federacije BiH ima potencijal da donese brojne koristi Bosni i Hercegovini, kako na energetskom, tako i na ekonomskom planu. Poseban izazov za svaku zemlju je snabdijevanje energentima, naročito tečnim“, ističe dalje.
A, stvarna borba za opstanak Terminala bila je teška i mučna.
„Dugogodišnju stagnaciju ovih strateških objekata smo okončali rješavanjem imovinsko-pravnih odnosa, projektovanjem, utvrđivanjem projektnih zadataka, te na kraju konkretnom investicijom na svim lokacijama u posjedu Naftnih terminala FBiH.
Značaj sanacije kontinentalnih terminala za Federaciju je nemjerljiv“, dodao je Zornić, naglašavajući da čista obraza polaže račun vlasnicima, Vladi i građanima Federacije Bosne i Hercegovine.