Piše: Amra Vrabac
Plan rekonstrukcije Vlade KS odvija se u potpunoj tajnosti, a današnjim javnim obraćanjem ministra komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Almira Bečarevića isplivali su detalji nepoznati široj javnosti.
Naime, iz aktuelne Vlade KS plan je izbaciti Stranku za BiH koja ima dva ministra. Osim Bečarevića to je i ministar finansija Emir Dedović. Njihove četiri ruke u Skupštini KS zamijenile bi tri ruke Damira Marjanovića, Redže Lemezana koji je napustio Našu stranku i Admele Hodžić koja je napustila Stranku za BiH.
S obzirom da je od ranije poznata činjenica da je Marjanović za podršku ranijoj vladi dobio pravo da postavi direktora Sarajevogasa što je i učinio i javno priznao da je Edis Baković njegov prijatelj, sada su se okolnosti promijenile.
U dogovoru koji je nezvanično postignut, a čija je realizacija očito krenula od promjena u upravi Sarajevogasa samostalni zastupnik Redžo Lemezan dobio je na raspolaganje direktorsku poziciju. No, o tim promjenama Vlada KS nije bila obaviještena niti je tražena saglasnost za promjenu direktora i postavljanje vršioca dužnosti. Baković je podnio ostavku, a imenovan je novi v.d. direktora Hase Tirić. Tirić je ranije bio direktor Terapijske zajednice Kampus još jedne kantonalne institucije.
S druge strane Marjanoviću se u javnom pismu Bečarevića koji je i ujedno prijava Uredu za borbu protiv korupcije spočitava da je u to preduzeće „diktirao imena onih koji će biti zaposleni“. Jedno od tih imena je Tarik Kapetanović, koji je primljen na posljednjem konkursu u Sarajevogasu. Kapetanović je član pokreta Za nove generacije, a prije prijema na konkursu bio je angažovan na ugovor o djelu u Sarajevogasu.
Prema istom dogovoru stranaka trojke (NIP, SDP, Naša stranka) i ovo troje zastupnika, resor visokog obrazovanja pripada ZNG-u odnosno novog ministra bi trebao predložiti Marjanović. I to ne bi bio prvi put, jer je njegov prijedlog bila i ranija ministrica Melika Husić-Mehmedović koja je podnijela ostavku nakon upućivanja nacrta Zakona o visokom obrazovanju KS u proceduru u julu 2021. godine.
To znači da bi Naša stranka imala resor manje, a pravo predlaganja novog ministra finansija dobila je Admela Hodžić. Hodžić je prvo napustila SDA, a sada i SBiH. Prema novoj raspodjeli NIP bi predložio ministra umjesto Bečarevića, jednog od najvažnijih resora u Vladi KS.
Prema odlukama koje je donio visoki predstavnik Christian Schmidt 27. aprila dopunjeni su Krivični zakonik Rs, Krivični zakon FBiH i Krivični zakon BiH kojim se propisuje sankcionisanje političke korupcije. Da li u ovom slučaju ima elemenata političke korupcije i zloupotrebe javnih sredstava odnosno javnih preduzeća koji se finansiraju većim dijelom iz Budžeta KS, a čiji je osnivač ili većinski vlasnik Kanton Sarajevo to je pitanje za nadležne pravosudne institucije.
Schmidt je obrazlažući donošenje izmjena napomenuo da je u komunikeu PIC-a iz decembra 2022. godine upozoreno na sistemsku političku korupciju, uz žaljenje što nepotizam i korupcija ostaju temeljni kamen spoticanja, uzrokujući ogromnu štetu ekonomiji, svakodnevnom životu građana i političkoj klimi.
Kao razlog više naveo je i sadržaj Izvještaja Evropske komisije o Bosni i Hercegovini iz 2022. godine, prema kojem se stanje u Bosni i Hercegovini opisuje kao široko rasprostranjena korupcija i politička zarobljenost koji neposredno utječu na svakodnevni život građana, te se dalje naglašava da su “krivičnopravna politika i zakonodavni okvir u cijeloj zemlji uglavnom neučinkoviti i neadekvatni u borbi protiv korupcije”;
U izmjenama Krivičnog zakona FBiH dodat je novi član:
Podmićivanje na izborima i u službi koja se finansira iz javnih sredstava
(1) Ko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji finansijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, kako bi učinio nešto što inače ne bi smio učiniti ili propustio da učini nešto što bi inače bio dužan učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnosti, u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, ili ko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.
(2) Ko posredno ili neposredno zatraži, zahtijeva ili uzme novac ili bilo koji finansijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo koju vrstu poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, ili ponudu ili obećanje takve koristi ili prednosti ili poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, kako bi učinio nešto što bi inače i bio dužan učiniti ili propustio da učini nešto što inače i ne bi smio učiniti u vršenju službene dužnosti ili predstojeće službene dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, ili ko posreduje u takvom pasivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.
(3) Ko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji finansijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja, nekoj osobi, i za tu osobu ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, a koja može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, da učini nešto što inače ne bi smjela učiniti ili propusti da učini nešto što bi inače bila dužna učiniti, ili ko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina i novčanom kaznom.
(4) Ko posredno ili neposredno ponudi, obeća ili dade novac ili bilo koji finansijski instrument ili drugu vrijednost ili drugu materijalnu ili nematerijalnu korist ili prednost ili uslugu ili bilo kakvu vrstu poticaja, nekoj osobi, i za tu osobu ili drugoga, uključujući i pravnu osobu, a koja može iskoristiti službenu dužnost ili predstojeću službenu dužnost u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, da učini nešto što bi inače i bila dužna učiniti ili da propusti da učini nešto što inače i ne bi smjela učiniti, ili ko posreduje u takvom aktivnom podmićivanju,
kaznit će se kaznom zatvora do tri godine i novčanom kaznom.
(5) Ko u vršenju službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, učini nešto što inače ne bi smio učiniti ili propusti da učini nešto što bi inače bio dužan učiniti, kad ne bi bilo novca ili finansijskog instrumenta ili druge vrijednosti ili druge materijalne ili nematerijalne koristi ili prednosti ili usluge ili bilo kakve vrste poticaja za sebe ili za drugoga, uključujući i pravnu osobu, bez obzira kada je takav neprikladan poticaj zaprimljen ili obećan,
kaznit će se kaznom zatvora od jedne do deset godina i novčanom kaznom.
(6) Krivična djela iz ovog člana postoje bez obzira na to jesu li učinilac iz stava (1), (2) i (5) ovog člana ili osoba koju je učinilac iz stava (3) i (4) ovog člana nastojao pobuditi, ispunjavali uvjete da djeluju, iz razloga što nisu preuzeli dužnost ili nisu bili nadležni ili iz bilo kojeg drugog razloga.
(7) Za krivična djela iz stava (1) do (5) izreći će se sigurnosna mjera zabrane vršenja dužnosti iz stava (1) do (5) ovog člana.
(8) Novac ili drugi finansijski instrument ili druga vrijednost ili korist ili drugi poticaj iz stava (1) do (5) oduzet će se.
(9) Imovinska korist, prihod, dobit ili druga korist proistekla iz imovinske koristi stečene izvršenjem krivičnih djela iz stava (1) do (5) i svaka druga korist proistekla iz vrijednosti ili koristi ili prednosti ili usluge ili drugog poticaja iz stava (1) do (5) ovog člana, oduzet će se.
(10) U skladu s članovima 113. i 114. ovog zakona, osude za krivična djela iz stava (1) do (5) ovog člana imaju za pravnu posljedicu osude:
a) prestanak službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, i prestanak takvog zaposlenja;
b) oduzimanje odlikovanja;
c) zabranu obavljanja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne; i
d) zabranu sticanja službene dužnosti u zakonodavnom, izvršnom, pravosudnom, upravnom ili bilo kojem organu koji se u cijelosti ili djelimično finansira iz javnih sredstava na nivou Federacije, u trajanju od pet godina od dana izdržane, oproštene ili zastarjele kazne.