NEW YORK, (Patria) - U čuvenom Muzeju moderne umjetnosti (MoMA) u New Yorku od nedjelje je javnosti predstavljena izložba jugoslovenske arhitekture od 1948. do 1980, s više od 400 crteža, modela, fotografija i filmskih snimaka iz cijelog regiona.
Izložba “Ka konkretnoj utopiji: Arhitektura u Jugoslaviji, 1948-1980” u MoMA, kako su istakli iz Muzeja, prvo je predstavljanje izuzetnih djela vodećih arhitekata socijalističke Jugoslavije američkoj i međunarodnoj javnosti. Izložba će istaći značajan, ali još uvijek nedovoljno istražen opus modernističke arhitekture, čije napredno razmišljanje ima uticaj i danas, prenosi portal Seecult.
Pozicionirana između kapitalističkog Zapada i socijalističkog Istoka, Jugoslavija je izbjegla hladnoratovsku podjelu izborom “trećeg puta”, kao jedna od vodećih zemalja Pokreta nesvrstanih, koji je osnovan 1961. godine i formalno nije pripadao nijednom bloku.
Istovremeno, kako navodi MoMA, jugoslovenska vlada je započela ubrzanu modernizaciju i izgradnju, u cilju privrednog razvoja, unaprijeđenja svakodnevnog života građana i afirmisanja raznovrsnosti kultura u regionu. Država je proširila te napore i izvan granica, unapređujući urbanizam i izgradnju širom zemalja u razvoju, posebno nesvrstanih zemalja u Africi i na Bliskom Istoku.
Jugoslovenske arhitekte odgovorile su na kontradiktorne zahtjeve i uticaje razvojem poslijeratne arhitekture koja je podjednako bila na liniji, ali se i razlikovala od pristupa koje je bilo moguće vidjeti u ostatku Evrope i šire.
Jugoslovenska arhitektura koja je obuhvatala i nebodere građene u stilu međunarodne prakse i brutalističke “društvene kondenzatore”, manifestovala je radikalnu raznolikost, hibridnost i idealizam koji su karakterisali i samu jugoslovensku državu, naveo je MoMA u najavi izložbe, koja istražuje širok raspon tema – od procesa urbanizacije velikih razmjera, preko upotrebe tehnologije u svakodnevnom životu, spomenika i memorijalizacije, do globalnog dometa jugoslovenske arhitekture.
Izložba obuhvata radove najvažnijih jugoslovenskih arhitekata, među kojima su Bogdan Bogdanović (1922-2010), Juraj Neidhardt (1901-1979), Svetlana Kana Radević (1937–2000), Edvard Ravnikar (1907-1993), Vjenceslav Richter (1917-2002) i Milica Šterić(1914-1998).
Od skulpturalnog enterijera Bijele džamije u Visokom, preko rekonstrukcije Skoplja poslije zemljotresa (1963), koju je osmislio japanski arhitekta Kenzo Tange, do Novog Beograda sa velikim ekspresivnim stambenim blokovima i javnim zgradama, izložba istražuje jedinstveni raspon formi i oblika produkcije jugoslovenske arhitekture i njen distinktivan, a višestruki karakter.
Izložbu organizuje glavni kustos za arhitekturu i dizajn u MoMA Martino Stierli, gostujući kustos je Vladimir Kulić, a saradnica Anna Kats, takođe iz Odjeljenja za arhitekturu i dizajn MoMA-e.
Izložba će biti otvorena šest mjeseci, odnosno do 13. januara 2019. godine