Bosna i Hercegovina nema angažirane lobiste koji bi radili za interese čitave države. Jedan diplomatski izvor za bh. novinsku agenciju Patria (NAP) kaže da „ne postoji zajednički stav u državi, dok s druge strane RS nastupa sa svoje pozicije. Trebalo bi da država ima jedinstven stav, ali to sada nije realno očekivati“, navodi ovaj izvor.
Zekerijah Smajić, novinar i ekspert za pitanja Evropske unije, za NAP kaže da je lobiranje izuzetno važna, a još više zanemarena oblast o kojoj bi trebalo konačno početi svakodnevno govoriti.
- Lobiranje je u savremenom svijetu jedno od prestižnijih i najbolje plaćenih zanimanja. U tom biznisu su najčešće bivši predsjednici država, premijeri, ministri, profesori, ugledni novinari, pravni i politički savjetnici i sl. Najpoznatija je američka, a najcjenjenija britanska škola lobiranja. Samo u Briselu danas živi i radi oko 50 hiljada profesionalaca koji žive od lobiranja, odnosno zagovaranja interesa svojih klijenata iz svih mogućih sfera života i rada - od 'čiste' politike, preko biznisa do međunarodne promocije interesa onih kojima takve usluge trebaju, kao što je recimo Republika Srpska - navodi Smajić.
Upravo je Republika Srpska, kako su to već ranije pisali neki mediji, otvorila svoja predstavništva u Beogradu, Briselu, Beču, Moskvi, Štutgartu, Jerusalemu i Solunu. Predstavništvo RS u Washingtonu, osmo po redu, otvoreno je 12. oktobra 2013. godine. Prethodili su mu bilateralni sastanci delegacije RS sa predstavnicima američke administracije i ekspertima vanjske politike. Inače, smatra se da su ovakva predstavništva legitiman način političkog djelovanja.
U zvaničnom registru Ministarstva pravde SAD (Department of Justice), postoji nekoliko lobističkih kuća, predstavništava i inicijativa koji transparentno lobiraju za interes RS u Washingtonu, dok za interese države BiH, gledajući po ovom registru, ne lobira niko. U protekle četiri godine, kako navodi opozicija iz RS, za ovu namjenu izdvojen je milionski iznos budžetskog novca.
- U našoj regiji lobizam se najviše cijeni u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i u Republici Srpskoj - baš tim redom. Federacija BiH čak nema ni formalno-pravnu ćeliju koja bi se bavila zagovaranjem, edukacijom iz ove oblasti itd. Zato, pored ostalog, stanje imidža BiH u svijetu i jeste takav kakav je. Skoro 20 godina nakon rata, percepcija o BiH na Zapadu je da smo zemlja u konfliktu i pod minama, da smo zona visokog rizika nepoželjna za turiste i strane investicije, a većina stanovnika udaljenijih evropskih i prekomorskih zemalja i danas misli da smo dio Ruske federacije, bivše Čehoslovačke – govori Smajić.
Smajić smatra da je naša oficijelna diplomatija „slaba, nacionalno izdijeljena i poslušnička, zato i ne možemo očekivati da će strani milijarderi hrliti na naše destinacije i ulagati“. Dakle, bez dobrog lobiranja, nema ni dobrog globalnog imidža.