Članak

Liderima sutrašnjice potrebne su promjene danas

Posmatrajući publiku u školama koje sam nedavno posjetio, vidio sam veliki broj pametnih, znatiželjnih učenika spremnih da kreiraju bolju budućnost za BiH. Ne smijemo ih iznevjeriti.

Bh. novinska agencija Patria prenosi u cjelosti blog otpravnika poslova Ambasade SAD-a u BiH Nicholas M. Hill objavljen na zvaničnoj stranici Ambasade SAD u BiH. 

-U sklopu obilježavanja 15. godišnjice Sedmice međunarodnog obrazovanja, u ponedjeljak sam posjetio Treću gimnaziju i razgovarao sa učenicima o tome koliko je obrazovanje važno za njih i za budućnost njihove zemlje.  Siguran sam da im nisam rekao ništa novo.  (Činjenica da tinejdžeri znaju sve je univerzalna.) 

Poput učenika i studenata širom Bosne i Hercegovine, i oni svi znaju da je prijeko potrebno da postanu dijelom modernog obrazovnog sistema koji će im moći osigurati vještine neophodne da budu konkurentni na globalnom tržištu rada u 21. stoljeću i da, istovremeno, njeguju vrijednosti poput pravde, poštivanja ljudskih prava i tolerancije raznolikosti.  Oni znaju da danas ne žive u takvom sistemu.

Pravi izazov je kako reformisati obrazovni sistem ove zemlje prije nego ovi učenici maturiraju.  Nije dovoljno samo im se ispričati i nadati se da će sistem bolje služiti narednoj generaciji učenika.  Postoje koraci koji se mogu poduzeti odmah – poput izrade standarda za priznavanje stepena obrazovanja i eliminisanja akademske korupcije koja omogućava kupovinu ocjena, pa čak i diploma. 

Uz to, postoji ogroman problem – segregacija u školstvu koja učenicima ne pruža mogućnost da rade i druže se sa pripadnicima drugih etničkih skupina na isti način na koji je to omogućeno učenicima u drugim, potpuno funkcionalnim demokratskim državama.  Skeptici će kazati da nedavna odluka Vrhovnog suda Federacije BiH kojom se zabranjuje diskriminacija u podijeljenim školama neće imati nekog uticaja. 

Roditelji, učenici i zajednice u kojima postoje ovakve škole ne smiju dozvoliti da se to desi – ova presuda je mali korak u pravom smjeru.  Ne radi se ovdje samo o praksi dvije škole pod jednim krovom, nego i o tome da svi oblici diskriminacije, segregacije i prisilne asimilacije učenika, pripadnika manjiskih skupina, moraju prestati – jednostavno, nema mjesta etnocentričnoj priči u obrazovanju.

Danas učenici treba da se zajedno igraju na igralištima da bi bili spremni živjeti i raditi zajedno na djelotvoran način u jednom multietničkom društvu kakva BiH jeste. Iznenađeni smo kako se malo u javnosti diskutuje o reformi obrazovanja, a srednjoškolci sa kojim sam jučer razgovarao ne mogu više čekati. 

Postoji presedan za promjene. Pogledajte samo integrisane škole u Brčkom ili nedavne događaje vezane za izradu zajedničkog plana i programa iz oblasti građanskog obrazovanja za cijelu BiH. 

U definiranju pristupa građanskom obrazovanju, skupine učenika, obrazovnih radnika, stručnjaka i zvaničnika ministarstava obrazovanja uspjele su naći zajednički jezik o tome kako će mladi u ovoj zemlji učiti o demokratiji i njihovoj ulozi u demokratskim procesima.

U znak podrške tom planu i programu, Ambasada SAD donira 23.000 udžbenika školama koje su proljetos bile teško pogođene poplavama.  U partnerstvu sa nevladinom organizacijom Civitas organizujemo ljetne kampove, smještaj kod porodica, školske programe razmjene i godišnje takmičenje Projekat građanin koje uključuje preko 40.000 učenika svake godine. Ove inicijative jačaju veze između mladih ljudi različitog porijekla iz BiH i povećavaju njihov angažman u razvoju zemlje.

Pored nastojanja kojim zagovaramo napredak u obrazovnom sistemu u BiH, također dajemo kratkoročne i dugoročne stipendije učenicima, nastavnicima, akademskoj zajednici i profesionalcima za studij u Sjedinjenim Državama.  Međutim, međunarodne razmjene trebalo bi da budu komplementarne obrazovanju stečenom u domovini, one nikako ne bi trebalo da zamijene to obrazovanje. 

Stoga se pridružujemo onima koji traže nastavni plan i program zasnovan na savremenim standardima obrazovanja koji će poticati građansku odgovornost i pomirenje.  Pridružujemo se onima koji posjeduju političku volju da provedu obrazovne reforme koje će inkorporirati ne samo modernu nauku i tehnologiju, nego i interaktivne nastavne metode koje podrazumijevaju angažman učenika, nastavnika i roditelja u procesu učenja.

Posmatrajući publiku u školama koje sam nedavno posjetio, vidio sam veliki broj pametnih, znatiželjnih učenika spremnih da kreiraju bolju budućnost za BiH.  Ne smijemo ih iznevjeriti.
 

#BiH