U Kantonu Sarajevo u organizaciji Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša i BIHAMK-a održan je prezentacija projekta „Analiza uticaja cestovnog saobraćaja na kvalitet životne sredine u Kantonu Sarajevo sa prijedlogom mjera za poboljšanje“, prenosi bh. novinska agencija Patria.
Vozila su najveći pojedinačni rizik po zdravlje ljudi i okoliš, istakao je u uvodnom izlaganju ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Čedomir Lukić, koji je ovom prilikom pojasnio da se radi o Projektu odobrenom početkom 2015.godine u okviru Javnog poziva za dodjelu namjenskih sredstava Federalnog fonda za zaštitu okoliša koja pripadaju Kantonu, a koja se doznačavaju u Budžet Kantona Sarajevo za projekte i programe iz oblasti zaštite okoliša.
- Ministarstvo je istovremeno odobrilo sredstva za rekonstrukciju kotlovnica i utopljavanje objekata, a sve s ciljem smanjenja emisija u zrak. Ustvari, sva rješenja za poboljšanje kvaliteta zraka se svode na smanjenje emisija zagađujućih materija preduzimanjem različitih aktivnosti, a i ovaj Projekt je odobren s ciljem redukcije emisija motornih vozila - naveo je ministar Lukić.
Dodao je da su prilikom odobravanja Projekta željeli da iz ugla stručnih lica koja se kontinuirano bave svim aspektima saobraćaja, dobijemo korisne prijedloge, uvažavajući i različita međunarodna iskustva koja sasvim sigurno BIHAMK ima kao organizacija sa dugogodišnjom tradicijom.
Potcrtao je da se prilikom sagledavanja ovih mjera, trebaju imati u vidu dvije činjenice: kotlinski položaj Sarajeva koji ne daje mogućnosti za alternativne pravce kretanja, te činjenicu da je kompletan prostor, počevši od Ilidže do Baščaršije, uz glavnu saobraćajnicu svrstan u Drugu, a pogotovo Treću kategoriju prekomjerno zagađenog zraka.
Nesumnjivo da je saobraćaj jedan od važnijih uzročnika aerozagađenja jer u Kantonu Sarajevo, po podacima iz 2014. godine, ima preko 130.000 registriranih motornih vozila. Od toga je 64 posto vozila starijih od 15 godina, a 83 posto starijih od 10 godina.
S tim u vezi, prikupljeni su relevantni podaci o ukupnom broju registrovanih motornih vozila po općinama, kategoriji, starosnoj strukturi, po vrsti pogonskog goriva i Euro normi, zatim o frekvenciji saobraćaja na pojedinim centralnim dijelovima KS tokom dana, te o količini prodate nafte i naftnih derivata, kao i naftnog plina (LPG).
Na osnovu prikupljenih podataka izvršena je detaljna analiza te predložene adekvatne mjere, čijom bi se primjenom kontrolisala emisija izduvnih gasova iz motornih vozila, a time smanjili štetni uticaji na javno zdravlje i kvalitet okoliša u cjelini.
Tokom prezentacije, predstavnici BIHAMK-a, inženjeri Mersiha Imširević i Almir Cero, predočili su o kakvim se mjerama za poboljšanje kvalitete zraka radi.
- Planske mjere bi podrazumijevale smanjenje aerozagađenja i odnosile bi se na uspostavljanje centra za upravljanje i nadzor saobraćaja, uspostavljanje ograničenja za terenska vozila, te 'eko zona' u užem jezgru grada - pojasnila je Imširević te dodala da se ove zone mogu organizirati po jednoj od dvije evropske prakse, npr. prilikom registracije vozila dodjeljivale bi se vinjete za ulazak u centar grada, odnosno, po drugom tzv. londonskom modelu, ulaz motornim vozilima u užu jezgru grada bi se naplaćivao.
Također, sva vozila koja se registriraju bila bi obavezna da prođu eko test koji bi bio eliminatoran. Radilo bi se na izgradnji novih biciklističkih staza i parkirališta za bicikle, rečeno je tokom prezentacije, ali i navedeno da je jednu od mjera Vijeće ministara BiH već naložilo, a to je ograničenje uvoza u našu zemlju vozila sa nižim standardom od E4.
- Jedna od mjera bila bi i obavezna obuka iz 'eko vožnje' u auto školama - kazala je Imširević.
Druga grupa mjera odnosila bi se na 'zelene nabavke' što bi značilo da bi sva javna kantonalna preduzeća bila obavezna da u svoj vozni park kupuju vozila pogonjena alternativnim gorivima. Isto bi podrazumijevale i mjere u javnom prijevozu, kada je u pitanju nabavka novih vozila. Predlaže se da se u periodima smanjenog broja putnika umjesto autobusa koriste minibusi, te da se u periodima velike zagađenosti u prigradsku vožnju uključi i željeznica, naravno, uz usklađivanje tarifa.
- Biciklistički prijevoz dobio bi mnogo veću promociju nego što je to sada slučaj, a osim izgradnje novih biciklističkih staza radilo bi se na uvođenju sistema iznajmljivanja bicikala. Poticaji za nabavku hibridnih vozila, kao što je praksa u Sloveniji i Hrvatskoj, primjenjivali bi se za fizička i pravna lica - istakao je Cero.
Promovirala bi se i najjeftinija mjera za smanjenje zagađenja, dijeljenje prijevoza - praksa da se u okviru iste firme nekoliko osoba vozi jednim automobilom, umjesto samo jedna, kako je to sada najčešće slučaj. Vozači koji bi ušli u program 'dijeljenja prijevoza' imali bi besplatan ili jeftiniji parking.
Ukupna vrijednost Projekta je iznosila 17.000,00 KM, od čega je Ministarstvo odobrilo 12.000,00 KM, a preostalih 5.000,00 KM je osigurao BIHAMK-a iz vlastitih sredstava.
Na ovom skupu je data jednoglasna podrška naporima za konačno usklađivanje propisa o vršenju Eko testova sa evropskom regulativom, na čemu Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša već dugo insistira, budući da se sada ovi testovi vrše formalno bez ikakvog efekta, a trebali bi postati eliminatorni sa stanovišta registracije vozila. A to je upućeno Ministarstvu prometa i komunikacija FBiH.