Priča o energetskom potencijalu Bosne i Hercegovine našla je svoj „novi“ početak u strukturama zakonodavne vlasti F BiH , tačnije na zasijedanju Doma narodu F BiH.
Sama rasprava i saopćenja za javnosti očito nisu pobudila velika interesovanje. Najvjerovatnije razlog ovome su razlozi dublje prirode koji su vezani za emotivni odnos prema rudarima kao uposlenicima koji zarađuju „ hljeb sa sedam kora“.
Sama konstatacija da „poslije sprovođenja mjera finansijske konsolidacije od strane vlasti Federacije BiH kroz budžete (narodni novac), stanje nije promijenjeno na bolje nego je i gore“ , nikoga nije uzbudila.
Najava da postoje mogućnost investiranja u energetiku sa rudnicima od 11 milijardi KM uz potrebno učeće vlastite akumulacije je na nivou fantastike.
Naravno da 11 milijardi KM predstavlja zbirni ukupan prihod „ Elektroprivrede BiH“, d.d. Sarajevo koji se može generirati za 11 godina . Maksimalan iznos investicionog potencijala namijenjenog za investiciono održavanje i ulaganje na godišnjem nivou je i oko 200 miliona KM i moguće je isti obezbijediti kroz amortizaciju i akumulaciju. Ta sredstva nisu dovoljna za održavanja postojećeg nivoa reproduktivne sposobnosti poslovnog sistema u Koncernu koji posluje sa zavisnim društvima koji su organizovani kao rudnici uglja. U novčanom toku ta sredstva su osnova za održavanje rudnika koji nisu likvidna a mnogi su nesolventni ( obaveze veće od imovine).
Svaka priča o investicijama i razvoju i znatno manjeg poslovnog sistema zahtjeva dubinsku finansijsku i tržišnu analizu.
Sanacija sistema očito zahtjeva radikalnije mjere koje se kriju u kriznom menadžmentu. U ovom slučaju se radi o resornom Ministastvu energetike, industrije i rudarstva. „ Famozna“ Uredba Vlade F BiH sigurno nije razrješila sve probleme kao i privremeni organi upravljačkih struktura „ Elektroprivrede BiH“ postavljeni po stranačkom rasporedu „ osvojene“ vlasti.
Upravljanje u uslovima krize u kojoj se nesumnjivo nalazi cijeli energetski sektor BiH zahtjeva daleko širi okvir nego što su rasprave po pojedinim fragmentiranim sistemima koji odražvaju nacionalnu strukturu i decentralizirani sistem organizacije vlasti.
Slab poslovni sektor i njegova nekonkurentnost na ovom primjeru proističe iz sistemskih uzroka. Ta slika se prenosi na većinu djelatnosti koji su ključni za ekonomiju države. Stagnacija i sporo napredovanje BiH ekonomije treba tražiti u samom poimanju odnosa prema javnom i privatnom. Zaštita javnih dobara , prirodnih i materijalnih resursa, je u osnovi jačanja i privatnog sektora kroz poslovnu aktivnost i raspolaganja vlastitom imovinom.
U slučaju energetskog sektora primjer je zoran.
Stoga i sama rasprava na nivou bilo koje vlasti o stanju energetskog sektora , neće doprinijeti kvalitetnim promjenama . Kao i za sve u BiH tako i za ovu sferu realne ekonomije treba vrijeme. Dug period investiranja , vrijeme, i veliki materijalni resursi , finansijski izvori, su realni limit koji nam ne daje izvjesne šanse na uspjeh.
Stoga bi i samo spominjanje rudnika uglja, vodnih potencijala, solarne i svih drugih alternativnih izvora energije, bi moralo da proizvede smišljen napor u smislu da se ono što je razgrađivano postane osnova razvoja privredne infrastrukture Bosne i Hercegovine. Očito i za ovaj napor nam treba vrijeme , novac i naravno ljudi. Stoga oskudnost resursa postaje i stvarni limit sprovođenja ključnih politika u Bosni i Hercegovini. Na primjeru energetskog sektora BiH stanje se najbolje ocrtava pa može poslužiti kao matrica potencijalnog uspjeha.
Piše : Prof.dr. Izudin Kešetović