Ako smo se žalili na Dejtonski sporazum i potpuno nefunkcionalnu državu, ponašanje političkih faktora u Federaciji BiH sve više liči na dejtonski nesporazum. Ljudi koji bi se morali makar složiti oko najosnovnijih državotvornih ciljeva, to ne čine. Sve je dovedeno do apsurda. Tek što je nedavno došlo do promjene, pa na ministarske pozicije postavljeni kadrovi SBB-a umjesto DF-a, Ustavni sud Federacije je presudio protiv nekih Vladinih imenovanja u preduzećima sa državnim kapitalom. To je svojevremeno bio razlog da DF izađe iz koalicije i Vlade Federacije, pa su njegova četiri ministra podnijela ostavke.
Sada je SBB najavio izlazak iz vlasti. Šta nas čeka u slučaju tog bojkota? U kantonima bi došlo do potpunog haosa oko funkcioniranja vlasti, ali najveći problem su svakako Federacija i država.
Manjinska vlada ili krah sistema
SBB je tada ušla u vlast pa sad neće sa SDA-om. Komšić ne želi sa Čovićem u kombinacije, pa ga i optužuje za pokušaje podjele države. SDP ne želi sa SDA-om i HDZ-om. Nemoguće je napraviti funkcionalnu vlast bez HDZ-a, jer ima apsolutnu većinu u hrvatskom klubu Doma naroda i u Federaciji i na državnom nivou. Dakle, HDZ bi mogao blokirati svaku moguću odluku Predstavničkog doma i u Federaciji i na državnom nivou i time paralizirati i izvršnu vlast. Što se tiče Doma naroda na federalnom nivou vlast bi se mogla formirati bez SDA, ali bi na državnom to napravilo probleme.
Jedina mogućnost je da se napravi neka vrsta manjinske vlade u Federaciji. Ona bi u Federalnom parlamentu imala tek 41 glas poslanika SDA i HDZ-a i podršku na ključnim pitanjima od dijela opozicije. Dakle, bilo bi to nešto što je do sada rijetko viđeno u svjetskim parlamentarnim demokratijama. U Federalnom parlamentu bi prolazile samo one odluke koje omogućavaju ispunjavanje najosnovnijih obaveza prema građanima. Poštovanje osnovnih postulata i podrška osnovnim funkcijama vlasti odredila bi stavove parlamentarnih stranaka iz opozicije. Prava je sreća da je Vlada FBiH usvojila budžet, jer se u civiliziranom svijetu manjinske vlade i formiraju samo zbog neophodnosti usvajanja budžeta.
Kad se govori o manjinskoj vladi u FBiH, štošta bi povoljnog donijela takva vlada. I opozicija bi u tom slučaju dobila mogućnost odlučivanja.
Kako se vlast u Federaciji i državi odavno ne bavi investicijama, razvojem i ekonomskim i političkim reformama, ne bi ta manjinska vlada bila ništa manje efikasna nego što je bila do sada. Naime, do sada se nisu uspjeli ni sastaviti na vlasti duže od pola godine.
Vijeće ministara bez funkcije
U Državnom parlamentu je stanje kritično. SDA, HDZ i SDS, sa jednim poslanikom PDP-a –NDP-a imali bi samo 21 poslanika od 42, što je nemoćna polovina tog tijela. Dakle, Vijeće ministara neće moći funkcionisati normalno.
Dakle, imat ćemo problem paralize Vijeća ministara.
Svugdje u svijetu formiranje manjinske vlade znači i najavu vanrednih izbora. BiH to rješenje nema u svom Ustavu. Neophodno je da se konačno krene u izmjenu Ustava i Izbornog zakona i otvori mogućnost vanrednih izbora. Sama ta mogućnost vratila bi ovu zemlju u normalne tokove i svakako iz temelja promijenila pitanje odgovornosti političkih lidera.
Jer u Bosni i Hercegovini je do sada najbolje funkcionisalo bezvlašće! Nije dobro kad politika pravi haos u državi. Šta god ko mislio o ovoj novoj krizi vlasti, u sljedećim mjesecima čeka nas revolucija u svijesti običnih građana o strankama i liderima. Više ništa neće biti isto.