Članak

Kroz Zakon o javnim nabavkama troše se 3 milijarde KM, a nema nadzora nad njegovim provođenjem!?

Dopune Zakon između ostalog predviđaju da „u Zakonu o javnim nabavkama BiH u članu 92. stav (3) iza riječi: „provođenje ovog zakona" briše se tačka i dodaju riječi: „te vrši nadzor nad provođenjem Zak

Sutra 24. maja zasjeda Predstavnički dom PSBiH na kojoj će između ostalog biti razmatran i Prijedlog zakona o dopunama Zakona o javnim nabavkama, čiji je predlagač poslanik DF-a Damir Bećirović, piše novinska agencija Patria.

Dopune Zakon između ostalog predviđaju da „u Zakonu o javnim nabavkama BiH u članu 92. stav (3) iza riječi: „provođenje ovog zakona" briše se tačka i dodaju riječi: „te vrši nadzor nad provođenjem Zakona."

Kako je navedeno u obrazloženju Parlamentama skupština Bosne i Hercegovine је, usvajanjem Zakona o javnim nabavkama kroz niz usvojenih rješenja i usaglašavanja s relevantnim Direktivama EC-a u određenoj mjeri unaprijedila sister javnih nabavki u BiH.

- Ova unapređenja se ponajviše ogledaju u izmjenama operativnih procedura te unapređenju određenih rješenja koja su se u praksi pokazala kao loša, odnosno, kao rješenja koja pogoduju korupciji u sistemu javnih nabavki. Imajuć i u vidu da usvojena rješenja, u samoj suštini, ne mijenjaju apsolutno ništa u pogledu aktivnog nadzora na primjenom Zakona, te ni na koji na čin nisu usaglašena s relevantnim Direktivama EC-a  i nemaju ni najmanji uticaj na sprečavanje i procesuiranje korupcije u sistemu javnih nabavki u BiH, uvođenjem instituta nadzora dad provođenjem Zakona izvršio bi se direktan uticaj na sprečavanje i procesuiranje koruptivnih radnji kao i direktan uticaj na sprečavanje „odliva" finansijskih sredstava iz budžeta na svim nivoima – navodi se u obrazloženju.

Nadalje, kako se navodi, ovo je posebno značajno ako se u obzir uzme činjenica da je Zakon jedan od rijetkih (ako ne i jedini) sistemskih zakona u Bosni i Hercegovini koji nema definiran nadzor nad njegovim provođenjem, iako je opće poznata činjenica da se kroz ovaj zakon na godišnjem nivou troši više od 3 milijarde KM.

Dosadašnja praksa, u kojoj je kvazi nadzor vršen kroz postupak monitoringa, odraz je nepoznavanja značenja pojmova „monitoring" i „nadzor", odnosno razlika između tih pojmova, njihovo potpuno pogrešno korištenje u praksi, ali i nedovoljna educiranost odgovornih lica u Agenciji za javne nabavke i potpuno odsustvo volje da se jedna takva stvar od suštinske važnosti uredi na adekvatan način.

- U vezi s tim, istovremeno sa usvajanjem ovih izmjena i dopuna, van snage se mora staviti Pravilnik o monitoringu postupaka javnih nabavki. Kao što je navedeno, sam institut monitoringa je potpuno besmislen u situaciji gdje postoji sistemski zakon na osnovu kojeg se utroši više od 3 milijarde KM godišnje, a ne postoji nadzor nad njegovim provođenjem, što je nezabilježen slučaj u modernim i demokratski uređenim državama.

Potencijalna argumentacija u korist monitoringa, kao postupka nadzora nad provođenjem Zakona, gubi svoj smisao kada se dođe do odgovora na jednostavno pitanje: "Koliko je izrečeno kazni iii pokrenuto relevantnih postupaka pred nadležnim organima kao posljedica monitoringa?", te bi se došlo do nevjerovatnih podataka koji sami sebi govore u prilog.

Jedna od ključnih činjenica u prilog navedenom je i odsustvo bilo kakvih imperativnih normi u pogledu pokretanja prekršajnih (ali I krivičnih) postupaka nakon uočenih nepravilnosti u postupcima, što za rezultat ima potpuno frapantne podatke o broju i vrsti sankcija izrečenih odgovomim osobama u ugovornim organima – navodi se u obrazloženju.

#BiH