Zastupnik SDP BiH u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Denis Bećirović na sutrašnjoj ( 1. avgust) sjednici ovog doma tražit će da se na dnevni red uvrsti tačka „Prijedlog zaključaka Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine povodom zakazivanja antidejtonskog, antiustavnog i nelegalnog referenduma u bosanskohercegovačkom entitetu RS kojim se najozbiljnije ugrožavaju mir i mirovni proces u državi Bosni i Hercegovini“, prenosi novinska agencija Patria.
Bećirović je u saopćenju za javnost dostavio tekst prijedloga zaključka.
PRIJEDLOG ZAKLJUČKA
1) Predstavnički dom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Predstavnički dom) podsjeća organe vlasti u bosanskohercegovačkom entitetu RS na jasno definiranu ustavnu odredbu prema kojoj entiteti u državi Bosni i Hercegovini moraju u potpunosti poštivati Ustav države Bosne i Hercegovine, koji je nadređen ustavima i zakonima entiteta. Dejtonskim mirovnom sporazumom jasno je uspostavljena normativno-hijerarhijska supremacija Ustava države Bosne i Hercegovine u odnosu na ustavno i redovno pravo entiteta. Prema tome, entiteti su podređeni suverenitetu i teritorijalnom integritetu države Bosne i Hercegovine i njihova je obaveza da se potpuno pridržavaju Ustava države Bosne i Hercegovine i odluka institucija Bosne i Hercegovine.
2) Predstavnički dom snažno ističe da je obaveza poštivanja suvereniteta, teritorijalnog integriteta i političke nezavisnosti države Bosne i Hercegovine suštinski dio Dejtonskog mirovnog sporazuma i jasno propisana obaveza u Dejtonskim mirovnom sporazumu i Ustavu Bosne i Hercegovine. U skladu s odredbama domaćeg i međunarodnog prava, zahtijevamo od svih nadležnih državnih institucija, kao i institucija koje su uspostavljene aneksima Dejtonskog mirovnog sporazuma da odlučno zaustave sve jednostrane antidejtonske i antiustavne aktivnosti organa bh. entiteta RS. Dejtonski mirovni sporazum je kompleksan međunarodni sporazum koji nije moguće jednostrano i parcijalno mijenjati, a da se ne dovede u pitanje njegova cjelovita arhitektura. On je izrađen s namjerom da bude u cijelosti primijenjen i da se Bosna i Hercegovina njime uspostavi sa svim svojim funkcijama kao normalna evropska država.
3) Predstavnički dom naglašava činjenicu da su sve strane potpisnice Aneksa 10 Dejtonskog mirovnog sporazuma zahtijevale imenovanje visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini i obavezale se da će olakšati rad visokog predstavnika, kao i da će u potpunosti sarađivati sa visokim predstavnikom. Sporazumom strana potpisnica Aneksa 10 visoki predstavnik je definiran kao konačni organ u Bosni i Hercegovini koji ima mandat da čuva mir, nadzire implementaciju Mirovnog sporazuma i rješava bilo koje poteškoće koje se javljaju u toku njegove implementacije. Svako osporavanje i negiranje uloge i ovlaštenja visokog predstavnika predstavlja opasni pokušaj unilateralnog napuštanja Dejtonskog mirovnog sporazuma od strane bosanskohercegovačkog entiteta RS.
4) Predstavnički dom osuđuje antidejtonsko i pravno neutemeljeno osporavanje uloge visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini od pojedinih organa bh. entiteta RS. Ovlaštenja visokog predstavnika nisu zasnovana samo na Aneksu 10 Dejtonskog mirovnog sporazuma već i u međunarodnom pravu. Održavanje mira u Bosni i Hercegovini, kao i međunarodnog mira i sigurnosti, predstavlja legitimni cilj najviše vrijednosti zbog čega je, u konačnom, i sklopljen Dejtonski mirovni sporazum. OHR je institucija Dejtonskog mirovnog sporazuma i dokle god on bude mjera državnog uređenja Bosne i Hercegovine, dotle će i OHR ostati.
5) Predstavnički dom poziva međunarodnu zajednicu i njenog visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini da u zaštiti Dejtonskog mirovnog sporazuma u praksi pređu s terena praznih riječi i fraza na teren prava. Dok Ustav Bosne i Hercegovine ne bude usaglašen u svim svojim elementima s međunarodnim pravom i dok postoje javni zvaničnici u bh. entitetu RS koji zagovaraju politiku jednostranog rušenja Dejtonskog mirovnog sporazuma, visoki predstavnik dužan je koristiti ovlaštenja koja ima prema članu 5. Aneksa 10 Dejtonskog mirovnog sporazuma - da bude konačni tumač njegovog sadržaja, imajući u vidu da je Dejtonski mirovni sporazum po svojoj prirodi međunarodni ugovor, dakle dio međunarodnog prava i da ne može biti jednostrano raskinut.
6) Predstavnički dom upozorava organe bosanskohercegovačkog entiteta RS da je raspisivanje entitetskog referenduma po pitanjima koja su, po bilo kojem osnovu u nadležnosti države Bosne i Hercegovine, državnih institucija i koja se tiču svih građana i naroda Bosne i Hercegovine, antidejtonski i protuustavni čin koji ugrožava mir i sigurnost svih naroda i građana Bosne i Hercegovine. Odluka o raspisivanju entitetskog referenduma u bh. entitetu RS o konačnoj i obavezujućoj odluci Ustavnog suda države Bosne i Hercegovine, kao i javne najave zvaničnika bh. entiteta RS da planiraju organizirati niz referenduma u narednom periodu, predstavlja direktno kršenje suštinskih dijelova Dejtonskog mirovnog sporazuma i Ustava Bosne i Hercegovine s nesagledivim posljedicama.
7) Predstavnički dom posebno podvlači činjenicu da su potpisnici Dejtonskog mirovnog sporazuma (uključujući i Aneks 4 ovog sporazuma) precizno riješili pitanje kontinuiteta u članu 1. Ustava Bosne i Hercegovine. Ustavotvorac je precizno opisao da priznaje jedino kontinuitet države Bosne i Hercegovine i nijednom riječju u ustavnoj odredbi o kontinuitetu nije spomenuo bilo kakav oblik kontinuiteta entiteta u državi Bosni i Hercegovini. Imajući u vidu ove elementarne ustavne činjenice, Predstavnički dom ocjenjuje da je krajnje neprihvatljivo, neutemeljeno i opasno kršiti suštinske i precizno definirane ustavne odredbe o kontinuitetu države Bosne i Hercegovine.
8) Predstavnički dom smatra da je nedopustivo da se organi bosanskohercegovačkog entiteta RS ne smatraju pravno i politički obaveznim da poštuju cjelinu Dejtonskog mirovnog sporazuma i njegovih aneksa. Neprihvatljiv je pokušaj organa bh. entiteta RS da iz Dejtonskog mirovnog sporazuma uzimaju samo ono što im ide u prilog jačanja entitetske vlasti, a brojne odredbe Dejtonskog mirovnog sporazuma i Ustava Bosne i Hercegovine koje garantiraju državnost i suverenitet Bosne i Hercegovine tumače na način da ih one pravno i politički ne obavezuju i time dovode u pitanje cjelinu Dejtonskog mirovnog sporazuma.