Uprava za indirektno oporezivanje BiH uskoro će morati riješiti problem održavanja carinskog terminala na Bijači, piše novinska agencija Patria. Naši izvori iz UIO upozoravaju da u cijeli slučaj treba da se uključe i istražni organi.
Projekat izgradnje graničnog prijelaza Bijača uključuje i izgradnju carinskog terminala za promet roba. Granični prijelaz je rađen u dvije faze. Prva faza izgradnje je započela u martu 2013., završena u junu i Granični prijelaz je pušten u promet 01.07.2013.godine. Nakon otvaranja graničnog prijelaza, UIO zaključuje ugovor o davanju pod zakup prostora - platoa carinskog terminala (CT) na ovom graničnom prijelazu privatnoj kompaniji "Volta" d.o.o Ljubuški.
Prema registru privrednih subjekata osnivač Volta d.o.o. je Mladen Džajić blizak Draganu Čoviću i HDZ BiH, što dokazuje i njegova borba za treći kanal na hrvatskom jeziku. Džajić je i jedan od finansijera Naša TV koja je osnovana u Mostaru.
Da nije sve tako čisto pokazuje i podatak da je Volta d.o.o. osnovana samo mjesec i po prije puštanja u rad GP Bijača. Kako su naveli tada hercegovački web portali Volta ima samo dva zaposlenika Stanka Alilovića i Stanka Zeleniku.
Ugovorom o zakupu prostora na carinskom terminalu se uređuju međusobni odnosi između UIO i " Volta" iz Ljubuškog, na način da se prostor CT koji je finansiran sredstvima države BiH i EU, daje pod zakup privatnoj firmi "Volta" d.o.o Ljubuški, na dalje uređenje, postavljanje objekata za carinsku i policijsku službu, inspekcijske organe, špediterske firme, poslovni prostor, skladište itd.
Zakupac na prostoru Graničnog prijelaza Bijača d.o.o "Volta" je postavio 4 kontejnera za carinsku službu, 16 kontejnera za špeditere (od kojih naplaćuje zakup), poslovni objekat sa skladištem, sanitarne čvorove, bife. Zakupac je u carinski terminal uložio cca 560.000 KM, dok je ulaganje države u granični prijelaz iznosilo cca 18 miliona KM.
lako je ovaj carinski terminal izgrađen sredstvima države BiH i sredstvima EU, Uprava je carinski terminal dala na upravljanje i održavanje privatnoj kompaniji Volta iz Ljubuškog. Najbolji dokaz da je zakupac prisvojio državni CT proizilazi iz odredbe ugovora o zakupu kojim je zakupac dužan da plaća naknadu državi u visini od 30 ( dakle 12 KM), umjesto da se na račun države uplaćuje 40 KM.
Država BiH je na ovaj način naplate naknade od carinskog terminala za period od 2013. do kraja 2106. godine oštećena za preko 3 miliona KM. Carinski terminal i dalje funkcionira kao da je u potpunosti izgrađen od strane d.o.o "Volta" Ljubuški, a ne sredstvima države i EU – otkriva naš izvor iz UIO-a.
- Finansijska sredstva koje je uložio zakupac u odnosu na sredstva koje je uložila država BiH u izgradnju Graničnog prijelaza su minorna. Takođe, uložena sredstva zakupca u odnosu na prihode i očekivane prihode od CT su minorna. Očekivani prihod na ovom CT koji je tretiran kao najfrekventniji prijelaz sa BIP kategorijom, iznosi cca 1,5 do 2 miliona godišnje – navodi naš izvor dalje.
Zbog navedenih činjenica direktora UIO Miru Džakulu smo upitali, a kao potpisnika ugovora o davanju CT trećem licu po kojem zakonskom osnovu je carinski terminal u vlasništvu BiH dat trećem licu na upravljanje i održavanje od 2013. godine do danas.
- Taj prijelaz je morao početi fuknkcionisati prije datuma kada je Hrvatska ušla u EU. Do tada je urađeno samo ono najosnovnije kako bi prijelaz mogao biti otvoren. U tom trenutku nije postojao terminal, te je isti morao biti dat privatnoj kompaniji kako bi se mogao redovno odvijati carinski postupak pri uvozu i izvozu roba. Tek kasnije je krenula dalja izgradnja prijelaza i terminala i upravo je sada istekao period garancije od godinu dana i preuzimanja svih neophodnih uvjerenja i dozvola na UIO.
Dakle, u narednom periodu će u skladu sa važećom Odlukom o carinskim terminalima biti donesena i odluka vezano za ovaj carinski terminal. Dakle ne postoji bilo kakva šteta po budžet, jer je promet morao funkcionisati od ulaska Hrvatske u EU, a carinski terminal nije ni postojao, te se tek krajem ove godine stiču svi uslovi da UIO ima sve potrebne dozvole i uvjerenja za ovaj carinski terminal – kazao je Ratko Kovačević, portparol UIO-a.
Kako dalje otkrivaju naši izvori iz Upravnog odbora UIO-a ovaj slučaj već je bio tema na sjednici, a pod sličnim uslovima tražilo se produženje ugovora s Voltom, što nisu prihvatili pojedini članovi.
Neki visoki službenici UIO-a smatraju da je Džakula ovakvim postupkom zloupotrijebio službeni položaj prekoračenjem ovlaštenja, nezakonitim davanjem državnog objekta trećem licu na upravljanje i održavanje i nezakonitom izgradnjom objekata na državnom carinskom terminalu.