Članak

Martin Tais: Jedini način da se riješi zagađnost je zabrana loženja uglja, to je urađeno i u Londonu

Ove i druge mjere će sigurno ostvariti efekte da poboljšanju kvaliteta zraka, jer smanjuju emisiju u zrak-zagađivanje zraka. Moramo imatu u vidu da je i London šezdesetih godina imao velikih problema

Martin Tais, stručnjak za kvalitetu zraka i klimatske promjene pojasnio je zašto je povećano zagađenje, te ponudio prijedloge dugoročnih rješenja, piše Patria.

-Zaštita okoliša, u prvom redu, ostvaruje se smislenim upravljanjem prostorom za što je nužno dobro poznavanje tog prostora, njegovih obilježja, vrijednost, osjetljivosti i ugroženosti. Tek tada je moguće objektivizirati probleme, utvrditi uzroke te pronaći najdjelotvornija rješenja unapređivanja stanja okoliša.

Zrak kao ograničavajući faktor razvoja Grada Sarajeva zbog prirodnih i orografskih uslova je bitan ograničavajući faktor.

Posebno se to odnosi na hladniji period godine, kada zbog pojave temperaturnih inverzija i slabe cirkulacije zraka dolazi do kumuliranja zagađujućih materija u ograničenom sloju atmosfere iznad grada.

Naime, istraživanja su pokazala da granica inverznog sloja ,koja se u najvećem broju slučajeva podiže do visine 300 metara iznad baze kotline, predstavlja barijeru i granicu iznad koje se ne transportuju zagađujuće materije.

Kada stabilne vremenske situacije potraju više dana dolazi do kumuliranja zagađujućih materija u atmosferi grada i pojave epizoda visokih koncentracija. U ovakvim vremenskim situacijama nema skoro nikakvih generalnih vazdušnih strujanja u prizemnom sloju atmosfere – ispod inverzne granice.

Naravno postoje lokalni vjetrovi koji premještaju zagađeni zrak od istoka prema zapadu- u noćnim satima i zapada prema istoku u dnevnim satima, ali sve naravno ostaje u sarajevskoj kotlini ispod granice temperaturne inverzije.
Sva rješenja poboljšanja ustvari se svode na smanjenje emisije zagađujućih materija u zrak.

Kako to uraditi je pitanje koje se mora rješavati dugoročnim i kratkoročnim mjerama, koje su već nabrojane u ciljevima i mjerama.

-Sarajevo je prije rata uvelo plin kao energent  za zagrijavanje. Posljednjih godina se uočava trend povećanja SO2 i crnog dima u atmosferi grada, a što je posljedica sve veće potrošnje uglja u domaćinstvima i nekim kotlovnicama.Ugalj, koji se koristi je sumnjivog kvaliteta –povećanog sadržaja sumpora.

-Postoje odluke u zakonskim propisima KS o vrsti uglja koji se može koristiti na području Kantona.Nema kontrole koje se vrste uglja koriste u Kantonu niti u kojim količinama.

- Potrebno je naći rješenja za destimulaciju korištenja uglja kao i stimulaciju korištenja plina ili alternativnih goriva-biomase ,energije sunca, vjetra i slično.

-Treba donositi dugoročna rješenja na smanjenju emisija u zrak, jer je kapacitet sarajevske kotline u hladnijem dijelu godine ograničen visinom sloja temperaturne inverzije.

Mjere i Naredba o proglašenju PRIPRAVNOSTI u KS je u ovoj akutnoj situaciji sa povećanim koncentracijama zagađujućih materija u atmosferi Kantona Sarajevo jedina moguća mjera na ublažavanju i poboljšanju kvaliteta zraka.

Mjeru treba poštovati i provoditi na svim nivoima kako bi dala što bolje rezultate. Naravno da mjera treba da poboljša kvalitet zraka , ali sigurno ne rješava našu akutnu situaciju sa problemima .Ovo je kratkoročna mjera i neophodna u ovoj situaciji.

Međutim, svake godine će se u zimskom periodu pojavljivati ovakve , a i gore situacije. Da bi preduprijedili ovakve situacije potrebna su izrada starateških ciljeva i dugoročnijih mjera smanjenja emisije u zrak.

Ciljevi i mjere moraju biti vrlo jasni i provodljivi u periodu od 5 do 10 godina, ali istovremeno moraju biti efikasni.
Prvi cilj je potpuna ZABRANA KORIŠTENJA ČVRSTIH GORIVA, posebno UGLJA.

Dugoročno treba zamijeniti korištenje uglja sa korištenjem plina.Naravno ne može se zabraniti ljudima da se griju na ugalj, a ne ponuditi im prihvatljivo rješenje .Treba zato subvencionirati cijene plina u tri zimska mjeseca u KS da bi bio isti ili jeftiniji od uglja.

Treba stimulisati ugradnju plina u automobile, a gradski saobraćaj da koristi samo plin.

Treba stimulirati utopljavanje zgrada, kao poznatu mjeru u svijetu, da bi se izvršile uštede potrošnje energije-goriva.Ova mjera može smanjiti potrošnju energenata i do 40%, a samim ti i smanjiti i zagađivanje zraka uz donošenje financijski ušteda.

Ove i druge mjere će sigurno ostvariti efekte da poboljšanju kvaliteta zraka, jer smanjuju emisiju u zrak-zagađivanje zraka. Moramo imatu u vidu da je i London šezdesetih godina imao velikih problema sa smogom-zagađenim zrakom i riešio ga.Kako ga je rješio tako što je zabranio loženje uglja. 

#Intervju