Naš svijet općenito je u kriznom stanju, s tendencijom pogoršavanja, dok je muslimanski svijet u posebno teškoj situaciji jer je u sukobu na više frontova - kaže akademik Esad Duraković, uoči dijaloške tribine sa Mostarcima u četvrtak uveče u hotelu „Bristol“, kada će i promovisati svoju novu knjigu pod naslovom „Kriza muslimanskog svijeta kao kriza subjekta“.
Na pitanje šta su ključni naglasci i poruke knjige, Duraković odgovara:
- Suvremeni međumuslimanski ratovi su uveli u potpuni haos značajan dio muslimanskog svijeta. Istovremeno je on u raznim vrstama sukoba sa Zapadom, bilo da su ga napale svojim armijama neke zemlje Zapada bilo da su Zapad i muslimanski svijet u ideološkom sukobu budući da je islamofobija sve jača čak i u onim zemljama Zapada koje nemaju angažirane svoje vojne efektive u muslimanskom svijetu. Poseban aspekt tragične pozicije suvremenog muslimanskog svijeta jest njegov „sukob“ sa samim islamom, odnosno pogrešno razumijevanje islama u njegovoj povijesti i sadašnjosti. U takvim okolnostima nastalo je mnoštvo armija i frakcija u muslimanskom svijetu, koje su u bespoštednim ratovima s dominantno vjerskim obilježjima i motivacijama.
- Osnovna postavka u mojim razmatranjima je to da je glavni uzrok izrazito nepovoljnog stanja (dakle, ne jedini) u muslimanskom svijetu kriza subjekta u tome svijetu općenito, što znači, u najkračem, da muslimanski svijet kao subjekt – od individuuma do društva- ima problem s razumijevanjem svoje pozicije u svijetu, razumijevanjem vlastite muslimanske povijesti, a time i stožernog Teksta koji uređuje svekoliki život muslimana, dakle i individulani i društveni život. Zbog višestrukog pogrešnog razumijevanja svoje povijesti i stvarnosti, muslimanski svijet je obilježen krizom kulturalnog i općenito „društvenog subjekta“, a ta kriza ispoljava se upravo u ovoj dramatici suvremenog muslimanskog svijeta - zaključuje akademik Esad Duraković.