Rifat Tirak, ekspert za aviosaobraćaj, uputio je prije više od mjesec dana pismo članovima Predsjedništva BiH, Vijeću ministara BiH, poslanicima i delegatima oba doma Parlamentarne skupštine BiH, Visokom sudskom i tužilačkom vijeću i vladama entiteta. U oštro intoniranom pismu Tirak iznosi detalje o avionskim nesrećama u Bosni i Hercegovini i javašluku koji vlada u ovoj oblasti, piše agencija Patria.
- Sva upozorenja u vezi kriminalnog stanja u oblasti vazdušnog saobraćaja nisu prihvaćena, zbog čega nije zaustavljeno ogromno nestručno, neznalačko i sramotno djelovanje organizovanog kriminala i korupcije. Brojne avio nesreće sa smrtnim i drugim posljedicama su neposredni rezultati takvog djelovanja. Čak i tragedija avio nesreće u Zalužanima, gdje je ugašeno pet mladih života, a najstariji je imao 32 godine, nisu bili dovoljni razlozi upozorenja - piše Tirak.
Na aerodromu Zalužani kod Banja Luke prije pet godina odmah nakon uzlijetanja pala je „cesna“ u kojoj je pet mladih ljudi smrtno stradalo. U maju ove godine u Mostaru je došlo do nove tragedije gdje je pet osoba od čega troje djece izgubilo život.
- Pilot tog aviona je proglašen glavnim uzrokom nesreće, jer je navodno doživio srčani udar. Pri tome je proglašen prevarantom i lažovom jer ljekarskoj komisiji nije prijavio da je bolestan - navodi Tirak dodajući da „neuki ljekari, ne mogu pri pregledu pacijenta znati da je on bolestan, ako im to on ne prizna.“
On tvrdi da je resorni ministar, u strogoj tajnosti, u komisiju za utvrđivanje nesreće, odredio upravo ljekara vazduhoplovne medicine.
- Ivan Karačić je bio pilot sa višegodišnjim izuzetnim iskustvom. Sve kontradiktornosti oko ove nesreće govore da sa infarktom u avionu nismo dobili konačni odgovor, baš kao što odgovora nikada do sada nije bilo za uzrok pada cesne u Zalužanima.
Tirak napominje da od ukupno četiri člana imenovane komisije bar dvojica imaju zaposlenu djecu u vazduhoplovnim institucijama, „radi produženja vrste i sistemskog kriminala“. Kao ekspert upozorava da je obavljena obdukcija žrtava nakon pet dana, ali da rezultati nigdje nisu objavljeni.
- Neprihvatljivo je da podatak o srčanom udaru pilota komisija objavljuje poslije više od mjesec dana i to kao atraktivnu estradnu vijest a ne kao ljudsku tragediju... Tužilaštvo BiH se do sada nije ni jednom oglasilo.
Tirak upozorava kao što je to i ranije u nekoliko navrata radio kako se rade obuke i stručno osposobljavanje kadrova u zrakoplovstvu BiH.
- Paralelno sa ovakvom nezdravom atmosferom oko ove tragedije u Mostaru, odvija se proces slanja kontrolora na obuku u Češku. Konkurs za izbor kandidata trajao je od 2012. godine... Naime u Češku se šalju na obuku 24 aerodromska kontrolora i 45 takozvanih kontrolora 'za potrebe oblasne kontrole letenja'. Treba znati da smo aeroodromske kontrolore samostalno obučavali sa domaćim instrukotrima još davne 1996. godine. Ove druge, kako god ih nazvali, možemo samostalno obučavati mnogo bolje od agencija iz Češke – navodi Tirak.
On podsjeća da su pedeset i dva prethodna kandidata, koliko ih je bilo predviđeno po strategiji za cjelokupnu državu, obučavani u Agenciji Srbije još od 2007. godine.
- Za njih je Srbiji plaćeno, radi tobožnje obuke, pet miliona i dvije stotine hiljada eura budžetskih sredstava. Česima ćemo platiti više od 19 miliona KM. Sa tolikim novcem se mogu obučiti svi kontrolori u Evropi i Africi, a uz dobru racionalizaciju i kontrolori Azije - zaključuje ekspert za zrakoplovstvo Rifat Tirak.
Na kraju svog pisma upozorenja, Tirak se pita koliko će žrtava biti u narednoj nesreći i ko će za to biti okrivljen s obzirom na ovakvo stanje.
Tirak je i ranije u medijima iznosio tvrdnje vezano za vazdušni saobraćaj od toga da BiH nema kontrolu nad vlastitim nebom, da su kupljeni radari neiskoristivi odnosno riječ je o radaru za rano otkrivanje brodova, a ne za pomoć pri spuštanju aviona, da nam susjedi ilegalno kontrolišu nebo...On tvrdi da BiH godišnje gubi 100 miliona KM, a mogla bi naplatiti prelet prelet letjelica iznad BiH.