Članak

Dok se tragedije događaju: Od 2014. godine na čekanju Program sigurnosti civilnog aviosaobraćaja BiH

Na mjesto nesreće stigli su i ministar Ismir Jusko i njegov sekretar Pejić. Očevici govore kako su se previše približili mjestu nesreće, koje je moralo biti nedostupno za sve osim za istražitelje.

Nakon avionske nesreće u Mostaru u maju ove godine, kada je poginulo pet osoba, od kojih su tri maloljetne, moglo bi se reći kako se tragedija više ne istražuje i ne spominje. Već je prigovoreno sa nekoliko mjesta da je istraga ostavila javnost bez jasnih odgovora. Tvrdnje o infarktu pilota Ivana Karačića su neuvjerljive, piše agencija Patria.

Rifat Tirak, ekspert za aviosaobraćaj, uputio je prije više od mjesec dana pismo članovima Predsjedništva BiH, Vijeću ministara BiH, poslanicima i delegatima oba doma Parlamentarne skupštine BiH, Visokom sudskom i tužilačkom vijeću i vladama entiteta, u kojem upozorava na moguće ponavljanje tragedija, jer se stvari ne rješavaju sistemski i stručno.

Odmah nakon nesreće u Mostaru, zastupnica Hanka Vajzović je postavila poslaničko pitanje u Predstavničkom domu Parlamenta BiH:

„Zašto je Ministarstvo prometa i komunikacija BiH u svojim ladicama držalo pune tri godine 'Program sigurnosti civilnog zrakoplovstva Bosne i Hercegovine'? Zanimljivo je da je Prijedlog programa predat u maju 2014. godine, u istom mjesecu kada se, tri godine kasnije, dogodila nesreća u Mostaru.

Dalje, Vajzović je pitala: „Zašto ni nakon primjedbi ICAO-a (Međunarodna organizacija civilne avijacije) na početku ove godine Ministarstvo prometa BiH  još uvijek nije pokrenulo aktivnosti na otklanjanju primjedbi, odnosno na donošenju novog teksta Programa sugurnosti civilnog zrakoplovstva BiH?“

U nesuvislom odgovoru Ministarstva prometa stoji da je u februaru 2013. formirana radna grupa sa zadatkom da za narednu sjednicu dostavi „izmijenjen tekst Programa sigurnosti civilnog zrakoplovstva“. Četiri mjeseca kasnije, nekakav komitet je trebao uputiti Vijeću ministara novi prijedlog Programa, ali to nije uradio.

I onda stoji rečenica: S obzirom da Program nije upućen Vijeću ministara na usvajanje (od te 2013. godine), na sjednici Državnog komiteta, održanoj 7. juna 2017. godine (četiri godine poslije), kojom je predsjedavao novoimenovani predsjedavajući Ismir Jusko, ministar prometa i komunikacija BiH...

Dakle, više od četiri godine nije se uradilo ništa, a onda su se odgovorni sastali. Treba reći i da je ministar Jusko na funkciji već 14 mjeseci.

Igor Pejić je u Ministarstvu prometa od 2008. godine, a od 2013. godine je sekretar/tajnik. Dakle on je morao znati za ove dokumente u ladicama. On je na funkciju dočekao i ministra Jusku i neka je vrsta engleske kraljice u tom ministarstvu. 

Rifat Tirak je u svom pismu naveo da je od ukupno četiri člana imenovane komisije za istragu ove nesreće u Mostaru bar dvojica imaju zaposlenu djecu u vazduhoplovnim institucijama, „radi produženja vrste i sistemskog kriminala“. 

Na mjesto nesreće stigli su i ministar Ismir Jusko i njegov sekretar Pejić. Očevici govore kako su se previše približili mjestu nesreće, koje je moralo biti nedostupno za sve osim za istražitelje.     

Jedan od stručnjaka za aviosaobraćaj primijetio je da je uz pistu Mostarskog aerodroma posađeno ljekovito bilje, smilje i lavanda. Izgledalo mu je nevjerovatno da se neko može baviti i poljoprivredom usred aerodromskog prostora. Radi se o međunarodnom graničnom prelazu i BiH ima četiri aerodroma i četiri takve međunarodne granice.

Komandir ove jedinice GP-a je Viktorija Damjanović. No, upućeni kažu da je češće u Sarajevu kao članica Disciplinske komisije, te raznih komisija za promjene pravilnika i sličnih akata, nego li na mostarskom radnom mjestu. 

Obdukcija žrtava je napravljena nakon pet dana, ali osim usmene objave da je pilot imao infarkt, rezultati nigdje nisu objavljeni. Nakon dvije avionske nesreće, u Banja Luci (2012. godine poginulo pet osoba u padu cesne) i Mostaru, javnost još nije dobila precizne odgovore na uzroke tragedije.

#BiH