SARAJEVO, (Patria) - Centri civilnih inicijativa (CCI) danas su u Sarajevu predstavili „Izvještaj o monitoringu imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru u Bosni i Hercegovini“, koji daje pregled regulative i prakse imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru tokom 2016. i 2017. godine.
„Provedeno istraživanje pokazuje da je u protekle dvije godine bilo intenzivnog zapošljavanja u javnom sektoru, kroz nastavak gomilanja zaposlenih u javnim institucijama, upravama, fondovima i javnim preduzećima, i to najčešće bez konkursa. Sublimirani podaci za period 2016. – 2017. godina pokazuju kako je u 68% anketiranih institucija na državnom nivou bilo novog zapošljavanja, u 72% institucija, ustanova i preduzeća na nivou Federacije BiH, dok se u Republici Srpskoj zapošljavanje potvrdilo kod čak 82% anketiranih. Pri tome, 2/3 upitanika potvrdili su angažovanje dodatnog osoblja po osnovu „ugovora o djelu“ u 2016. godini, dok je ovaj procenat nešto manji u 2017. godini“, navodi se u Izvještaju o monitoringu imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru u BiH, koji je danas predstavljen.
Nalazi monitoringa CCI-a, pokazuju da je proces zapošljavanja generalno vrlo netransparetan. Preciznije, indeks transparentnosti procesa zapošljavanja iznosi 39 (na skali od 0 do 100). On je skoro 2,5 puta manji u odnosu na stanje kojem težimo - da se svi konkursi objavljuju na web stranicama organa koji zapošljava, da se objavljuju u dnevnim novinama, da su svi kriterijumi za ocjenjivanje na konkursu dostupni kandidatima, da se sastavi komisija objave tokom faze raspisivanja konkursa, te da se vrši imenovanje i zapošljavanje najbolje rangiranih kandidata.
Jedna od kritičnih tačaka u procesu zapošljavanja u javnoj upravi je sastav i izbor nadležnih konkursnih komisija. Tokom dvije godine monitoringa, nije bilo izmjene predmetne legislative koja bi ujednačila i harmonizovala sastav navedenih komisija. Kroz tri ciklusa monitoring izvještaja, evidentirano je preko 200 zakona i podzakonskih akata (poslovnika, pravilnika, statuta, odluka, rješenja) na koje su se upitana javna preduzeća, ustanove, institucije i fondovi pozivali prilikom odabira sastava konkursnih komisija i provođenja procesa zapošljavanja. Dodatno, 2/3 anketiranih tokom monitoring perioda 2016.-2017. godine potvrdilo je kako je „Intervju sa komisijom ili rukovodiocem u slučaju javnih preduzeća“ bio alat koji je imao presudnu ulogu u konkursnoj proceduri pri zapošljavanju.
Zbog svega navedenog potrebno je dodatno povećanje transparentnosti i modernizacija mehanizma javnog konkursa, koji bi omogućio u praksi ostvarivanje principa meritornosti, transparentnosti i odgovornosti, tj. fer i pošten postupak kroz koji će biti zapošljavani najstručniji i najkvalitetniji kandidati.
Potrebno je na svim nivoima, gdje to nije učinjeno, izmijeniti predmetnu legislativu, s ciljem utvrđivanja pravila izbora najkvalitetnijih kandidata (izbor po listi, a ne sa liste), kao i modernih pravila o horizontalnoj i vertikalnoj prohodnosti kadrova, upravljanju ljudskim resursima kroz ocjenjivanje službenika, interni premeštaji, disciplinske mjere, uz druga progresivna rješenja. Iz CCI-a navode da je u tom dijelu do sada najveći progres napravljen u Kantonu Sarajevo i Unsko-sanskom kantonu.
U proteklom periodu, preko 20. 000 građana je svojim potpisom na peticiju dalo podršku zahtjevu za izmjenu zakona koji uređuju oblast zapošljavanja u javnom sektoru, kako bi svi imali jednake šanse za zapošljavanje. Zahtjevom se traži jasno odvajanje političkih funkcija od profesionalnih pozicija unutar javnog sektora, pošteno zapošljavanje u državnoj službi, zdravstvu, prosvjeti, javnim preduzećima, itd. Lične sposobnosti, znanje, iskustvo i integritet kandidata moraju biti presudni faktor prilikom imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru. Ne stranačka ili porodična veza, zaključuju iz CCI-a.