SARAJEVO, (Patria) - U povodu najave Republike Hrvatske da počinje gradnju Pelješkog mosta, danas je u Sarajevu održana press konferencija na kojoj su govorili Nešad Alikadić, predsjednik Pomorskog društva BiH i ekspert za prava mora, Jasmin Emrić, zastupnik u Predstavničkom domu PS BiH, Sejfudin Tokić, predsjednik Bošnjačkog pokreta i Nermin Bise, novinar i književnik iz Stoca.
Složili su se da izvršna i zakonodavna vlast u BiH mora hitno pokrenuti pravne mehanizme kako bi se spriječila izgradnja tog mosta, za koju se tvrde da je nelegalna i suprotna međunarodnim konvencijama koje govore o pravima na moru.
Alikadić je iznio niz argumenata i činjenica koje, kako je rekao, nedvosmisleno pokazuju da se izgradnjom Pelješkog mosta narušava teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine i onemogućava da Bosna i Hercegovina ostvari potpuno slobodan i ničim ometan pristup spoj svog teritorijalnog mora na međunarodne vode (otvoreno more).
- Hrvatska mora biti svjesna da činom izgradnje Hrvatska napada suverenitet BiH. Za sutra je najavljena primopredaja dokumentacije. Dakle, Hrvatska strana predaje kineskoj strani dokumentaciju o Pelješkom mostu. Na kineskoj kompaniji je kakvom dinamikom će oni planirati izgradnju mosta – rekao je Alikadić.
On je dodao da se taj most ne smije graditi dok se ne utvrdi granica BiH i Hrvatske. Ugovor o granicama između BiH i Hrvatske, podsjetio je, nikada nije ratifikovan. Ekspert za prava mora Nešad Alikadić ocijenio je kako je Jadransko more za BiH kao pomorsku zemlju neodvojiv dio njene stvarnosti, podsjećajući na primjer Slovenije koja je u arbitražnom postupku uspješno odbranila pravo na pristup međunarodnim vodama, pozivajući se na Konvenciju UN-a o pravu mora.
- Hrvatski zakon kaže da nema prolaza kroz unutrašnje vode. Ne može niti jedan brod, a posebno neki koji je od interesa za BiH, proći kroz te vode. Ta priča o neškodljivom prolazu za bh. stranu je bila samo zamazivanje očiju da se bh. politilčarima predstavi kao da oni imaju neškodljivi prolaz, kao da je to neko pravo... Jer, na kraju će /iz Hrvatske/ reći 'dečki, vi niste čitali Konvenciju o pravu mora. Nema prolaza kroz unutrašnje vode. Mi se moramo suprotstaviti tome'. Na koji način? Pa kako to predviđa međunarodno pravo, tužba itd. Ja nikada nisam čuo da je Denis Zvizdić ili neko drugi kazao Junkeru, javno, 'nemojte finansirati taj projekat koji narušava suverenitet BiH' – kazao je Alikadić.
Jasmin Emrić, zastupnik u PD PSBiH podsjetio je na usvojenu Deklaraciju kojom se pozivaju nadležni organi Republike Hrvatske, odnosno Evropske unije, da bez odgađanja obustave sve radnje čiji cilj može biti umanjenje ili potpuno ukidanje suverenih prava Bosne i Hercegovine na moru, što se posebno odnosi na najavu početka izgradnje Pelješkog mosta između tzv. Malog mora (produžetka Neretvanskog kanala jugoistočno od luke Ploče) i Kanala Malog Stona.
- Pozvali smo i Predsjedništvo BiH i Vijeće ministara BiH da, u slučaju da se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove deklaracije ne postignu bilateralna rješenja s Republikom Hrvatskom, odnosno Evropskom unijom, poduzmu sve neophodne pravne radnje diplomatskim putem prema Republici Hrvatskoj, odnosno Evropskoj uniji u pogledu zaštite suverenih prava Bosne i Hercegovine na moru – kazao je Emrić.
S obzirom da nema nikakavih informacija da li su poduzeti konkretni koraci po tom pitanju, Emrić je kazao da su zatražili hitnu sjednicu Predstavničkog doma PSBiH samo sa ovom tačkom dnevnog reda.
Novinar Nermin Bise je istakao da je prvu priču na temu Pelješkog mosta uradio 2006. godine. za BHT i da je nevjerovatno da do sada "nemamo riješenu situaciju."
- Lokalna zajednica u Neumu se ponaša tako kao da su predgrađe Metkovića ili Opuzena, i nikada se nisu oglasili da se usprotive tome, a imala bi interes. Bojim se da su na snazi neke političke trgovine. Žalosno je što nismo iskoristili situaciju kada smo na čelu Hrvatske imali Stjepana Mesića, prijatelja BiH da se dogovorimo o granicama – kazao je Bise.
Sutra će u Stonu predstavnici Hrvatskih cesta zastupništvu China Road and Bridge Corporationa (CRBC) predati svu potrebnu dokumentaciju u vezi gradnje Pelješkog mosta, otvorit će se dnevnik radova i potpisati zapisnik o uvođenju kineskog konzorcija u posao. Time 30. jula počinje teći ugovoreni rok za gradnju mosta, koji mora biti završen za 36 mjeseci. Istog dana kineski će izvođač na gradilištu mosta postaviti ploču s osnovnim podacima o projektu.
CRBC će u posao biti uveden tri mjeseca nakon što je u Dubrovniku potpisan 2,08 milijardi kuna vrijedan ugovor o gradnji mosta Pelješac s pristupnim cestama. Ovo je već drugo uvođenje u posao konzorcija na gradilište 'Pelješkog mosta', samo što je prije 11 godina konzorcij bio domaći, a danas je kineski.
Europska unija projekt sufinancira s 357 miliona eura, odnosno sa 85 posto prihvatljivih troškova. Ukupna vrijednost projekta premašuje 526 mliona eura, od čega su prihvatljivi troškovi malo veći od 420 miliona eura. Trenutačno je u toku natječaj za 480 miliona kuna vrijednu drugu fazu, a do kraja godine provest će se za treću i četvrtu.