Piše: Rasim Belko
Zbog uslova pod kojim se mogu održavati sudska ročišta za sutra zakazano suđenje bivšem ministru saobraćaja KS Muji Fiši i bivšem predsjedniku sindikata GRAS-a Adnanu Himzaniji u Tuzli je odgođeno. problem je veliki broj svjedoka koji su ranije bili planirani da se ispitaju na prvom ročištu, a što se kosi sa pravilima rada u vrijeme pandemije.
Ovakvom odlukom razočaran je Alija Hodo uposlenik GRAS-a koji je bio najglasniji ukazujući na mogući kriminal sa nabavkom polovnih autobusa za ovu firmu. Hodo se treba pojaviti na suđenju u ulozi svjedoka. Njemu su po uzoru na mafijaške metode čak stizale i prijeteće poruke da bi mogao biti likvidiran, ako ne prestane pričati o kriminalu u GRAS-u.
“Za mene je poziv na svjedočenje već jedna vrsta pobjede. Sve što sam ranije pričao i danas mislim, ali zbog sudskog procesa sada ne bih ništa komentarisao. Puno toga sam rekao u prošlosti, trpio mobing na poslu, i opet ću sve ponoviti na sudu, jer imam i dokumentaciju koja potvrđuje ono što sam pričao", rekao nam je Hodo.
Inače, riječ je o predmetu u kojem je optužnica potvrđena u januaru 2019. godine, o čemu je Patria ranije pisala Potvrđena optužnica protiv pet osoba zbog krivičnih djela u GRAS-u
Zbog nabavke 34 polovna autobusa potvrđena je optužnica protiv pet osoba zbog postojanja osnovane sumnje da su kao saučesnici počinili krivično djelo udruživanje radi činjenja krivičnih djela u sticaju sa produženim krivičnim djelom zloupotreba položaja i ovlaštenja. Ukoliko se dokaže krivica organizatori ove grupe bi mogli u zatvor najmanje pet godina.
Posljedice nabavke autobusa koje su bez tendera nabavili uprava GRAS-a i Sindikat za što je utrošeno preko milion maraka osjete se i danas.
GRAS onome od koga je nabavio autobuse trenutno plaća CNG plin po cijeni od 1,65 KM, skuplje nego cijena nafte.
Poništenje ugovora niko ne traži, a i kada istekne u konkurenciji će biti samo dva ponuđača.
Više od polovine autobusa već duže vrijeme nisu u saobraćaju, a prema riječima v.d direktora Jakuba Kubura naredne godine bi svi mogli u staro željezo jer im ističe atest na plinske instalacije.
Već kod nabavke bio je problem sa registracijom vozila jer sarajevski instituti nisu bili spremni ovjeriti njihovu ispravnost. Za to se pobrinuo dobavljač pa su autobusi prvi put registrovani u Tuzli.
"Zamjena plinskih boca i atestiranje je izuzetno skupo i vjerovatno se neće isplatiti da se radi”, kaže Kubur.
Prema nekim procjenama zamjena i atest boca skuplji su od nabavne vrijednosti autobusa, a od ponuđača nije bilo nikakve garancije.
U Sindikatu GRAS- a to i dalje pravdaju povoljnom cijenom autobusa, tvrdeći da problem servisa i cijene CNG plina njih ne treba da interesuje.
“Ovdje su se nabavljala puno skuplja vozila i gdje su ona danas. Što se tiče sindikata, radnici su se odrekli jednog toplog obroka, kupili smo osam autobusa i poklonili ih firmi, šta je tu sporno!? Time smo spasili autobuski saobraćaj, a nekom je odgovaralo da prestanemo s radom”, rekao nam je Fahrudin Džabija iz sindikata GRAS-a.
Pri tome Džabija ignoriše sumnje da su falsifikovani dokumenti o sindikalnoj nabavci u koju je upetljan i Sindikat komunalne privrede kojim danas upravlja Adnan Himzanija. Od sindikata se očekuje i da kroz račune opravda nabavku autobusa.
Kako Džabija doživljava bivšeg predsjednika siundikata Adnana Himzaniju pokazuje činjenica da ne bi imao ništa protiv njegovog dolaska na čelo GRAS-a.
Kroz smjeh nam je rekao da bi dobitna kombinacija bila da on bude njegov zamjenik.
U sindikatu vozača su imali drugačije mišljenje i svom članstvu su sugerisali da im se ne odbija od plaće. Novac od radnika GRAS-a je uzet na osnovu pisane izjave na kojoj nema pečata i potpisa ovlaštene osobe Sindikata.
U slučaju tadašnje prave GRAS-a i ministra Fiše moraće dokazati da nisu prekršili zakon o javnim nabavkama i objasniti zašto su kupovali autobuse za koje GRAS nema vlastitu punionicu, niti adekvatan servis.
Odgovornost za to ne osjećaju ni bivši članovi uprave, koji nisu direktno bili uključeni u nabavku, ali nikada i nisu poduzeli bilo kakve radnje da bi ukazali na nepravilnosti.
“U vrijeme nabavke nisam bio u upravi. Kasnije se o tome na upravama nije raspravljalo. Svjestan sam da nismo imali punionicu, i problem sa servisom, ali to bi trebali objasniti oni koji su u GRAS-u zaustavili izgradnju punionice CNG plinom”, rekao nam je Senad Međedović, jedan od bivših izvršnih direktora.
Pri tome Međedović je zaboravio da je imao ovlaštenja tadašnjeg prinudnog upravnika Harisa Gušića da putuje po svijetu u potrazi za vozilima za neke nove nabavke.
O spornim nabavkama nisu se nikada očitovali ni drugi članovi uprava GRAS-a koje se često mijenjaju, zavisno od političke situacije. Prema saznanjima Patrije jedan od njih koji je i trenutno na poziciji izvršenog direktora je ozbiljan kandidat za prvog čovjeka GRAS-a.
U tome bi mu mogla pomoći poznanstva s članovima Kantonalnog odbora SDA Sarajevo.
Udružena grupa okupljena oko ministra Fiše u to vrijeme je pokušala nabaviti i minibuse preko istog dobavljača, a drskost je išla toliko daleko da su u Tuzlu prva vozila stigla prije nego se i zvanično počelo govoriti o nabavci.
U Tužilaštvu TK ne isključuju mogućnost da bi zbog nezakonitih nabavki moglo biti još osoba u i oko GRAS-a protiv kojih bi se vodila istraga. To u mnogome zavisi i od toka suđenja koje bi se kada konačno počne trebalo odvijati ubrzanom dinamikom, svake sedmice po jedno ročište.