Članak

JAVNE NABAVKE Zelena ofanziva na CNG pogon: Hoće li GRAS eksplodirati!?

A gdje je keš tu su i dugi prsti političkih i upravljačkih struktura.

Piše: Rasim BELKO


Iako je Skupština KS odobrila sporazum između GRAS-a i kantonalne Vlade koji bi trebao biti spas za ovu firmu, toga neće biti dok se ne eliminišu sumnjive nabavke vozila i dijelova u ovom preduzeću. 

Zlatna koka "sarajevskih" političkih šanera, opasnih po društvenu imovinu, ponovo je na udaru onih koji GRAS vide kao seharu iz koje se novac izvlači koliko kome treba. 

Dogovori o nabavci autobusa koji su prethodili sporazumu ukazuju da bi se sa starom praksom moglo nastaviti.

Gdje je stao nekadašnji ministar Mujo Fišo, protiv kojeg je podignuta optužnica, mogao bi nastaviti sadašnji ministar saobraćaja Adi Kalem. Iz dobro obaviještenih izvora bliskih GRAS- u, ali i Vladi KS dolaze informacije da se opet žele nabavljati polovni autobusi sa CNG plinom, koji se u GRAS-u prema fakturama iz januara ove godine plaća 1,87 maraka po kilogramu. 

Skuplje nego što je nafta na pumpama.

Lupom bi se teško pronašli svi SDA kadrovi koji su proteklih decenija nabavljali nešto za GRAS, a ostali praznih džepova. Od novca iz GRAS-ovih nabavki nicale su firme, afere, sudski procesi. 

A GRAS je tonuo u dubiozu iz koje ga sada mora čupati Vlada KS novcem svih poreskih obveznika.

Ministar Kalem, koji je obećao dati izjavu više nam se nije javljao. S njim smo željeli popričati o mogućoj donaciji CNG vozila iz Turske koja bi se GRAS-u prodala preko nekog posrednika. To bi bila dobitna kombinacija za sve uključene u nabavku. Kadrovi SDA pod "transparentnost" smatraju samo ono kada se u stranačkim minder krugovima hvale koliko su pribavili za sebe i stranku. 

Elhamdulillah, ima se. Samo se nadamo da Kalem nije bio gazija i ranjavan, jer vrijeme je da odgovorni počnu odgovarati za ono što rade u GRAS-u.

Nećemo tvrditi da je u nešto upetljan, ali, javne nabavke i GRAS - odveć poznata priča, zar ne?

Iz Ministarstva saobraćaja su se na neformalnim sastancima pravdali kako nabavku vozila sa CNG plinom forsira ministrica komunalne privrede Nihada Glamoč. Navodno time bi se opravdala upitna opravdanost investicije Sarajevogasa u izgradnju plinske pumpe u vrijeme kada je Glamoč bila direktor. Navodno, u nabavci autobusa bi pomogao i Sarajevogas. 

Za razliku od Kalema, ministrica je bila spremna za razgovor. "Vjerujte da ja nikada o tome ni sa kim nisam razgovarala. Nema nikakve osnove da Sarajevogas učestvuje u nabavci vozila za GRAS, ima tamo važnijih problema. A što se tiče pumpe ne slažem se da je riječ o upitnoj investiciji, što se može i provjeriti", rekla nam je Glamoč. 

Sa ocjenom je oprezan i bivši ministar komunalne privrede Srđan Mandić. 

"Ne mogu tvrditi da je to promašena investicija. Taj projekat je Vlada čiji sam ja član bio zatekla i nismo mogli uticati na realizaciju. Da smo mogli sigurno bi bilo revidiranja", govori Mandić.

Prema njegovim riječima nabavkom vozila treba da se bavi Ministarstvo saobraćaja, a koliko zna aktuelni ministar je naslijedio puno toga što je već bilo pripremljeno, s tim da je fokus bio na nabavci trolejbusa i unapređenju tramvajskog saobraćaja.

Iz Mandićeve izjave jasno proizilazi da se trolejbuski i tramvajski saobraćaj zaobilazi u nabavkama, iako je to u praksi žila kucavica javnog prijevoza u Kantonu Sarajevo. Tramvaji su nam stariji od djece rođene u vrijeme Olimpijskih igara. Autobusi su potrebni, ali malverzacije nisu.

Do direktora GRAS-a Almira Ahmetspahića zbog obaveza oko priprema sporazuma s Vladom KS nismo uspjeli doći, ali smo dobili informaciju da je za sada jedino moguć dolazak jednog električnog autobusa. Nabavka bi se realizovala preko Grada Sarajeva koji ima interes da se testira upotreba takvog vozila.

U GRAS-u i Vladi KS za sada jedino testiraju strpljenje građana, ali i sposobnost nadležnih institucija za procesuiranje kriminala. To nas vraća na moguću nabavku CNG autobusa. GRAS-u su potrebni da bi se pravdao ugovor o točenju CNG-a po skupoj cijeni.  

Fakture iz januara ove godine pokazuju da se za 10 dana potroši između 20 i 25 hiljada maraka. U ovoj firmi ne možete dobiti tačan podatak koliko autobusa sa ovim plinom izlazi na ulicu. Do nas je stigla informacija da ih je samo tri ili četri u voznom stanju. 

"Ma voze se i kvare se. Dva su za vikend došlepana. Sada ih imamo čini mi se deset da voze", rekao nam je jedan od uposlenika uz molbu da ostane anoniman.

Što idete bliže upravi cifra raste, pa će vam reći da ih je najmanje 15 u prometu. 

Podsjetimo, na sudu u Tuzli se vodi krivični postupak u vezi nabavke 32 autobusa koje pokreće CNG plin, a u čemu je učestvovao i sindikat GRAS-a. 

Ima GRAS i autobuse na LPG, ali izgleda da pojedincima ne odgovara što je puno jeftiniji, a i konkurencija dobavljača je veća. 

LPG se u trenutku pisanja ovog izvještaja nije točio jer dobavljaču nisu plaćeni računi.

Da se nešto sprema u GRAS-u uvijek nagovijeste krivične prijave.

Početkom septembra Tužilaštvo BiH je obavijestilo Sindikat vozača GRAS-a da nije nadležno za sprovođenje istrage po prijavi grupe radnika zbog sumnji u malverzacije s javnim nabavkama.  

Nevedeno je i da se predmet ustupa Tužilaštvu KS. 

Dobro upućeni u način funkcionisanja GRAS-a kažu da se prijave koriste kao dio unutrašnjeg rata oko pozicija s kojih se može uticati na javne nabavke.  

Iza ove se navodno skriva dio bivših upravnih struktura GRAS-a koje su avansirale nabavku rezervnih dijelova firmi iz Slovenije koja se ubrzo nakon toga ugasila. Novac nije vraćen niti su dijelovi isporučeni. U to vrijeme za keš su se kupovali i autobusi iz Srbije.

A gdje je keš tu su i dugi prsti političkih i upravljačkih struktura. Javne nabavke odavno su sredstvo bogaćenja pojedinaca. U situaciji kada nam je pravosuđe u stranačkim centralama, a tužioci na platnim spiskovima, jedino građani, radnici GRAS-a i sarajevska javnost mogu zaustaviti zelenu ofanzivu na CNG pogon.

U suprotnom, GRAS će eksplodirati!

#BiH #GRAS #VladaKS #NihadaGlamoč #JavneNabavke #AdiKalem #AlmirAhmetspahić #CNGPlin