SARAJEVO, (Patria) - Nova forma turizma u istočnoj i jugoistočnoj Aziji širi se, poznata pod nazivom „putovanje nikuda“, koju su donijela ograničenja u kretanju stanovništva između država usljed pandemije koronavirusa.
Riječ je o putovanju u kojem prijevozno sredstvo, umjesto odlaska na određenu destinaciju, drugačiju od polazne tačke, prosto napravi krug i vrati se na mjesto odakle je krenulo, odnosno, o putovanju čiji glavni cilj nije odlazak na novo odredište, već uživanje u usluzi koja se pruža tokom vožnje.
U drugoj polovini augusta najveći japanski avioprevoznik ANA ukrcao je 334 ljudi u svoj divovsku letjelicu „Airbus A-380“ na aerodromu Narita i poveo ih na kružni let iznad najvećeg domaćeg ostrva Honšu, kojim je oponašan put za Havaje.
Naime, iako avion ni u jednom trenutku nije napustio japanski vazdušni prostor, osoblje i putnici su se pretvarali da idu u Honolulu – posada je nosila košulje u havajskom stilu, emitovani su muzika i snimci s tih vulkanskih ostrva i servirana hrana koja se inače nudi tokom letova za taj pacifički arhipelag u sastavu SAD.
Romansa u vazduhu
Japanska kompanija, međutim, nije pionir putovanja nikuda. Ranije tog istog mjeseca tajvanski avioprijevoznik „EVA air“ izveo je trosatni let koji je počeo i završio na aerodromu Taojuan, u glavnom gradu Tajpeju. Glavne atrakcije tog leta koji je reklamiran kao „iskustvo u alternativnom putovanju“ i za koji su karte koštale između 180 i 215 američkih dolara, bili su posmatranje obalskog pejsaža i vrsna jela koje je pripremio ugledni japanski kuvar Motokazu Nakamura.
Kao magnet za roditelje sa malom djecom poslužio je i eksterijer aviona, koji je bio oslikan u istočnoj Aziji vrlo popularnim japanskim crtanim likom Kiti-ćan.
Ista tajvanska kompanija za katolički Božić (koji u istočnoj Aziji važi za romantični dan kada zaljubljeni izlaze zajedno) i Novu godinu organizovao je i tri „ljubavna leta“ nikuda, čija je svrha upoznavanje između pripadnika suprotnog pola.
Karte za te kružne letove mogli su da kupe samo mladi u dvadesetim i tridesetim godinama. Za blizu 300 američkih dolara, pored tročasovnog leta, oni su dobili još dva sata zabave na aerodromu, kako bi imali više vremena da među putnicima pronađu novog partnera.
Putovanje nikuda kao duhovno iskustvo
Veliki inovator u uslovima epidemije je i tajlandska avio komanija „Tai Airways“, omiljena u Aziji a i šire po svojoj usluzi i atraktivnim stjuardesama, ali teško opterećena dugovima.
Krajem novembra organizovala trosatni let u kojem je njen avion prosto preletio važne budističke hramove i spomenike u zemlji, njih čak 99, kako bi vjernicima pružio priliku da upute molitve tim svetim mjestima i recitiju odlomke iz budističkih sutri. Putnici su, uz štampane molitvenike, kao suvenir sa tog putovanja dobili i talismane koji treba da ih zaštite od nesreće.
Rukovodioci tajlandskog avioprevoznika, kojem prijeti bankrot, da bi ublažili finansijske muke prouzrokovane epidemijom COVID-19, inače su ranije, u septembru, otvorili u sjedištu svoje kompanije u Bangoku restoran-kafe u kojem služe stjuardese, a gosti, sjedeći na sjedištima kakva se inače viđaju u ekonomskoj i biznis klasi aviona, mogu da konzumiraju hranu koja se služi tokom leta i uživaju u izloženim modelima letjelica.
Interesantno je da je „Tai Airways" uveo i uslugu isporuke jela koja se u normalnim uslovima služe na njegovim letovima na kućne adrese naručioca. Kompanija čak nudi iskustvo virtuelnog leta u simulatorima u kojima se inače obučavaju njeni piloti. Zainteresovani mogu da biraju između čak četiri različita simulatora – za „Airbus A-380“, „Boing-777“, 747 i 737.
Krstarenje nikuda
Na putovanje nikuda, naravno, ne mora se ići isključivo avionom. Zašto ne brodom? Da su mogućnosti neograničene shvatili su menadžeri kompanija „Genting kruz lajnz“ i „Rojal karibien“, koje odnedavno organizuju plovidbe nikuda iz singapurske luke.
U sklopu incijative lokalne vlade za oživljavanje turizma, divovsko plovilo „Rojal karibiena“ sa 1.148 članova posade i zabavljača pošlo je iz singapurske luke 3. decembra na četvorodnevni put nikuda.
Ideja je bila da taj kruzer, čiji je zadatak u redovnim uslovima da prevali hiljade nautičkih milja, prosto baci sidro nedaleko od obale grada-države i, stojeći ukotvljen, odnosno polako kružeći, zadovolji ukrcane putnike željne provoda i umorne od stega koje je nametnula epidemija koronavirusa tako što će ih zasuti raznovrsnim sadržajima: dobrom hranom, bazenom, teretanom, klizalištem, koncertima i igrama na sreću.
Taj koncept naišao je na odličan odziv jer je brod ponio čak 1.688 putnika, uz stroge higijenske i epidemiološke mere – između ostalog, svi članovi posade i gosti morali su da se testiraju na virus maksimalno 72 sata prije polaska, da neprekidno nose maske i telefone s aplikacijama za praćenje kretanja.
Tako se početkom ovog mjeseca, blizu 3.000 ljudi ukrcalo na brod „Rojal karibiena“ u Singapuru kako bi uživali u novoj, moglo bi se reći, nadrealnoj vrsti putovanja. Ovo uprkos tome što je, kako je dobro poznato, početkom godine u Japanu kruzer „Dajmond prinses“ nedeljama bio u karantinu i u žiži medija zbog masovne zaraze novim koronavirusom, kao uostalom i brod „Grand prinses“, koji je početkom marta nedaleko od američke zapadne obale postao ploveće žarište epidemije kovida.