SARAJEVO, (Patria) - Ministarstvo saobraćaja i komunikacija Bosne i Hercegovine nedavno je donijelo novi Pravilnik o registraciji vozila u BiH koji će nakon što je objavljen u Službenom glasniku BiH stupiti na snagu 1. septembra ove godine, vijest je koju su neki mediji već obrađivali, među njima i Novinska agencija Patria, ali većih reakcija, kao u većini ranijih slučajeva nije bilo!
A, novi Pravilnik donesen mimo svake procedure, sumnja se, pogoduje firmi Prointer, bliskoj sinu Milorada Dodika.
Ministar Vojin Mitrović, inače kadar SNSD-a za sada se nije oglašavao, a osim sporne procedure i činjenice da nisu ispoštovane sve zakonske procedure, kao ni pribavljene saglasnosti MUP-ova koji su ranije izdavali stikere, a što je bio dužan u skladu sa Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na cestama BiH.
Mitrović je izašao iz područja nadležnosti, jer donošenje spornog Pravilnika nije mogao izvršiti aktom kojeg je donio!
On je bio dužan članom 215. Zakona o sigurnosti prometa na cestama BiH detaljnije propisati postupak registracije, te izgled i sadržaj dokumenta u vezi registracije, a u članu 219. propisano je da će ministar detaljnije propisati obavljanje tehničkog pregleda, evidencije o obrascima i uvjete za stanice tehničkih pregleda. Izvan ovog zakonskog ovlaštenja Pravilnikom se npr. Propisuje povjeravanje različitih poslova stručnim institucijama, nadležnosti institucija za određene poslove, validnost dokumenata i procesa itd.
Takvim proširenjem materije koju reguliše Pravilnik izašlo se iz zakonskih okvira, a samim time i Pravilnik je nezakonit.
Na dalje prekršio je i Ustav BiH i ustav FBiH. Naime, u članu 3. spornog Pravilnika određuje ko je nadležan za registraciju vozila. Iz tog procesa u cijelosti je isključio Federaciju BiH.
Takvo postupanje je suprotno ustavu BiH, u kojem se ne predviđa mogućnost da i jedan organ vlasti sa nivoa BiH raspoređuje nadležnosti na niže nivoe vlasti. Zatim, to je suprotno ustavu FBiH koji ustanovljuje nadležnosti FBiH za komunikacijsku infrastrukturu.
Inače, kako smo ranije pisali, u Pravilnik je ubačen Prilog 7 (jedinstveni informacioni sistem sa stiker naljepnicom), gdje je praktično "nacrtana" stručna institucija koja to može dobiti!?
IDDEEA je također upozorila i na tu nezakonitost odredbe Pravilnika koja predviđa davanje tih poslova putem javnog natječaja stručnoj instituciji – pravnom subjektu, jer navode kao obrazloženje da se prema Zakonu o upravi BiH procedura povjeravanja javnih ovlaštenja u konkretnom slučaju stručnoj instituciji može povjeriti samo zakonom.
Da bi javnost razumjela o čemu je riječ jednostavno rečeno poenta je da se dosadašnji stikeri, koje su izdavali MUP-ovi (koji su od ovoga dopunjavali svoje budžete 5 KM po stikeru), zamijene sa tzv. stikerima sa RFID etiketom sa čipom koji su povezani sa informacionim sistemom.
Ove bi poslove preuzela "stručna institucija" koja je propisana u Pravilniku. Stvarna cijena dosadašnjih stikera je cca 0,5 KM/kom, a prodajna cijena 5 KM/kom. Zarada koja je ogromna išla je MUP-ovima po cijeloj BiH. Cijena novih stikera je cca 1,0-1,5 KM/kom, a prodajna cijena stikera je definirana 9,0 KM/kom. Prema novom Pravilniku sva zarada ide stručnoj instituciji.
U BiH ima stvarno registrovanih 1,15-1,2 miliona vozila, a kad se to pomnoži sa cijenom od 9,00 KM razmjera zarade je nevjerovatna, jer se stikeri mijenjaju svake godine.
Ali, iz Ministarstva za Patriju tvrde da novi Pravilnik ni na koji način neće poskupiti registraciju vozila, već će istu olakšati i učiniti bližom građanima, a ne nadležnim organima, te je uvezati sa tehničkim pregledima, homologacijom i sertifikovanjem vozila, kako bi svi podaci bili objedinjeni.
„Namjera Ministarstva je bila da se javno objave svi pristigli komentari kako bi se iz njih vidjelo da su zaposleni u MUP-u na poslovima registracije preopterećeni naplatom tuđih računa, gdje je svrha registracije vozila bila podređena upravo takvim elementima. Nadamo se da će novi koncept podržati građani, koji i jesu u fokusu ovog novog pravilnika“, navode iz Ministarstva.
Dodaju da je Vijeće ministara BiH još 2012. godine dao saglasnost za implementaciju RFID tehnologije u stanicama za tehničke preglede i registraciju vozila pa razmatrao ovo pitanje ponovo 2014. godine.
„Sada će to ovim pravilnikom provedeno. Važno je naglasiti da, u ovom trenutku, ne postoji nikakva promjena u pogledu registracije vozila. Da bi bilo koja promjena zaživjela, neophodno je uspostaviti funkcionisanje novog sistema stiker naljepnice.
Potrebno je najmanje godinu dana za uspostavljanje sistema i vidjećemo kako će se stvari odvijati u narednom periodu. Ono što je sigurno, jeste da će građani imati koristi ukoliko ovaj koncept funkcionalno zaživi“, tvrde iz Ministarstva.
(A.Čorbo-Zećo)