Članak

Ko lomi tenderske ‘kolače’: Svima dobro, samo je GRAS na izdisaju

Javne nabavke su rak rana kompanije koja dnevno prevozi stotine hiljada putnika, a posluje s ogromnim gubicima, zbog čega se u pitanje dovodi opstojnost preduzeća.

Piše: Rasim Belko


Kantonalno javno preduzeće GRAS Sarajevo nepresušan je izvor za novinarske tekstove i analize. Nažalost, osim novinara, kriminalom u GRAS-u ne bavi se niko drugi.

Javne nabavke su rak rana kompanije koja dnevno prevozi stotine hiljada putnika, a posluje s ogromnim gubicima, zbog čega se u pitanje dovodi opstojnost preduzeća.

Ljudi iz vlasti i Uprave GRAS-a najviše su se “pronalazili” u nabavci vozila i rezervnih dijelova, a nisu rijetke ni neke privatne kompanije koje “žive” na državnom novcu s tendera. Na ovo upućuje i izvještaj Ureda za reviziju FBiH za 2018. godinu. Između ostalog federalni revizori spornim smatraju 112 direktnih sporazuma.

Provedeno je 112 direktnih sporazuma, a više ih je zaključeno za nabavke koje su se zbog srodnog predmeta nabavke trebale objediniti i provoditi na transparentniji način, kao što su: nabavka rabljene računarske opreme (rabljeni: server, laserski štampači, kopir aparat i računari), gdje su ugovori ukupne vrijednosti od 23.490 KM dodijeljeni istom dobavljaču – DISTI d.o.o.Sarajevo.

Nabavke srodnih roba provođene su i konkurentskim zahtjevima. Prednjači DRR AUTO d.o.o.Kiseljak s kojim je zaključeno više ugovora ukupne vrijednosti od 249.268 KM. Osim DRR-a u tabelarnom prikazu zaključenih ugovora za 2018. godinu, koje je pripremilo Odjeljenje javnih nabavki GRAS-a spominju se i kompanije GENEL i SINHRON d.o.o. Sarajevo.

Faksimil iz Tabelarnog prikaza zaključenih ugovora za 2018. godinu

Agencija Patria imala je uvid u prikaz javnih nabavki GRAS-a i primjetno je da se pomenute tri kompanije smjenjuju u ugovorima o nabavci rezervnih dijelova za GRAS-ova vozila.

Također, društvo je vršilo dijeljenje nabavke srodnih predmeta, što prema članu 15, stav (6) Zakona nije dozvoljeno, s obzirom na to da se radi o dijeljenju predmeta nabavki s namjerom izbjegavanja primjene odgovarajućeg postupka definisanog Zakonom.

Patria je u posjedu i drugih dokumenata koji pokazuju rastrošnost menadžera, konkretno bivšeg prinudnog upravnika Harisa Gušića. U izvještaju koji potpisuju interni revizor Esad Abaz i direktor Odjela interne revizije GRAS-a Adil Škamo, navodi se da Gušić na službena putovanja potrošio 30.011,35 KM. Zanimljivo je i da je na pojedinim putovanjima privremeni upravitelj Gušić trošio više od dvije hiljade KM na taxi usluge. 

                Faksimil iz Izvještaja Odjela interne revizije GRAS-a

Putovao je Gušić po BiH, Srbiji, Hrvatskoj, Turskoj, Njemačkoj i Austriji. Samo na taxi u Beču je potrošio nešto više od 1.000 eura. 

Uz Gušića su putovali i drugi. Na račun firme putovali su Efović Elmir, Evelina Muhović, Dalida Begović i Nermina Zornić, a relacije su bile od Vlašića, Neuma i Dubrovnika, pa do Istanbula. 

Opravdanost svih pomenutih putovanja neko bi trebao utvrditi. Sudeći prema dokumentaciji, Gušić je volio i slatkiše, naročito "SWISLION-Takovo".

Uz to prilikom sistematizacije radnih mjesta nagrađuju se podobni, pa je tako tehničkom sekretaru predložen koeficijent 3,5 dok vozači imaju 2,7.

Stoga se postavlja opravdano pitanje upumpavanja novca u preduzeće GRAS, jer nastavili se sumnjivo trošenje bila bi bačena sumnja i na dio ljudi u vlasti i njihove namjere. 

Ukoliko znaju da se rasipa novac koji su radnici GRAS-a zaradili, ali i javni novac građana Kantona Sarajevo, dovoljno je razloga za implikaciju da dio ljudi iz vlasti želi dio “kolača” od nabavki, jer netransparentnim postupcima stvara mogućnost da dobavljači "počaste" one koji odlučuju.

Nova uprava GRAS-a na dobrom je putu da krene stopama svojih prethodnika.Tako se u posljednje vrijeme u nabavku trolejbusa želi vratiti i stari znanac bivših uprava Javnog preduzeća GRAS, Čipić GMBH.

Prema saznanjima agencije Patria, kompanija Čipić GMBH javljala se i na prvi tender za nabavku trolejbusa. Međutim, dokumentacija koju su iz ove kompanije dostavili na tender nije u skladu sa uslovima traženim u tenderskoj dokumentaciji. Čipićiva vozila starija su od traženih.

Vlasnik kompanije Božidar Čipić voli se pohvaliti dugogodišnjom saradnjom s GRAS-om: Pri tome će reći da je za ovog preduzeća nabavio 90 trolejbusa. Posljednji put od 15 naručenih dopremio je devet, koji su čekali šest mjeseci da budu stavljeni u pogon. Problem je bila homologacija bez čega se nisu mogli registrovati.

Čipić je omiljeni partner određenih struktura u GRAS-u, koje sada nanovo isplivavaju na površinu. Prije svega to su članovi bivših uprava koji su s dolaskom nove vlasti i v.d direktora opet postali važni. politika je na mjesto predsjednika NO GRAS-a postavila Adisa Šehića, a u prvi plan oko finansija vraća se i Haris Kadić, koji je aktivno učestvovao u javnim nabavkama, a koje su federalni revizori ocijenili netransparentinm i nezakonitim.

Interesantno je da je sadašnji predsjednik Sindikata Amir Muminović tokom 2012. javno zagovarao izbor Adisa Šehića za direktora GRAS-a, koji je u to vrijeme bio na pozici vršioca dužnosti GRAS-a.

“Mnogo toga pozitivnog je urađeno u proteklom periodu, od ovjeravanja zdravstvenih knjižica do isplate dijela plaća. Prethodni direktori dolazili su iz stranaka na vlasti, što se nije pokazalo dobrim”, govorio je o Šehiću Amir Muminović, tada zamjenik predsjednika Sindikata radnika GRAS-a..

U vrijeme kada je Adis Šehić, upravljao GRAS-om, ali i u vrijeme direktorovanja Harisa Kadića, dolazilo je do prekida u radu GRAS-a, pa se postavlja pitanje u koje svrhe su korišteni pritisci do kojih je dolazilo tim prekidom.

#BiH #GRAS #AdisŠehović #Tenderi #HarisGušić #HarisKadić