Članak

Prof. dr. Fuad Purišević: Mnogo stvari izlaže Ustavni sud utjecaju politike i političara

Prof.dr. Fuad Purišević za novinsku agenciju Patria dotiče se odluke Ustavnog suda BiH o Zakonu o praznicima RS te navodi da se odluke ne komentarišu iz razloga što su u svakoj državi svijeta one kona

Prof.dr. Fuad Purišević za novinsku agenciju Patria dotiče se odluke Ustavnog suda BiH o Zakonu o praznicima RS te navodi da se odluke ne komentarišu iz razloga što su u svakoj državi svijeta one konačne i izvršne. Dalje objašnjava koja je razlika između Ustavnog suda BiH i drugih evropskih ustavnih sudova.

Patria: Nakon Odluke da Zakon o praznicima RS nije u skladu sa Ustavom Bosne i Hercegovine, politički vrh RS je napravio pobunu. U nekadašnjem poslovniku o radu Ustavnog suda stajalo je da se odluke Ustavnog suda ne komentarišu. Kažu da to važi za sve civilizirane države. Evo imamo opštu političku raspravu o jednoj odluci, pa čak i pozive na referendum. Čovjek se upita zar je politika toliko neodgovorna da se na ovakav način odnosi prema najvećem sudu države?

Prof.dr. Purišević: Odluke Ustavnog suda se ne komentarišu iz jednog elementarnog postulata: Sve odluke ustavnih sudova u svakoj državi svijeta su konačne i izvršne. Ako su takve izlišno ih je komentarisati. U suprotnom se može samo stvarati dodatna pomutnja. Nezavisnost suda podrazumijeva prije svega nezavisnost sudija i nezavisnost procedure. Nema zakona o Ustavnom sudu, što znači da Ustavni sud sam određuje pitanja svog rada. Dakle Ustavni sud mijenja i piše svoja pravila. 

Patria: Iz RS navode da oko 80 odluka Ustavnog suda do sada uopće nije provedeno. Kad se govorilo o odluci Ustavnog suda da ukine Federalno ministarstvo obrazovanja, nije urađeno ništa, osim što su izabrana još dva ministra u to Ministarstvo i dodijeljena im dva mandata. Kakvo je stanje sa provođenjem odluka najvišeg Ustavnog suda.

Prof. dr. Purišević: Prema podacima koje je objavio Ljubomir Ožegović  u svojoj monografiji „Apelaciona nadležnost Ustavnog suda Bosne i Hercegovine“, on je obuhvatio pregled od 2007. do 2011. godiine, napravljena je analiza odluka koje je donosio Ustavni sud. U tom periodu od tri godine, Ustavni sud je svojim rješenjima utvrdio da za 4 posto predmeta nisu izvršene odluke Ustavnog suda. Drugim riječima, svaka 25. odluka nije izvršena. U 49 predmeta rok za izvršenje još nije protekao. Dakle, govorimo da su u tom vremenu postojali opravdani razlozi za neizvršenje. Ustavni sud smatra da je izvršenje njegovih odluka u te tri godine bio 96 posto. Reklo bi se da je to zadovoljavajuće. Na jednoj strani možemo reći da Ustavni sud donosi odluke koje mogu biti provodljive, a s druge strane može se zaključiti da kod nadležnih organa postoji svijest da se odluke Ustavnog suda moraju izvršavati. Mnogi zaboravljaju da Ustav nije samo pravni nego i najveći politički akt jedne države. 

Patria: Po čemu se Ustavni sud BiH razlikuje od ustavnih sudova drugih evropskih zemalja?

Prof.dr. Purišević: Ustavni sud BiH, kao sud sui generis, koji na svoj način kontroliše vlast u onoj trojnoj podjeli zakonodavne, sudske i izvršne vlasti i ima jednu svoju specifičnu ulogu. Dakle, svi zakoni u državi se moraju prilagoditi Ustavu, ali i međunarodnom pravu. Najveće odstupanje od klasične koncepcije ustavnih sudova kakve ima Evropa je u nadležnosti. Naime, naš Ustavni sud ima i apelacionu jurisdikciju, po pitanjima koja proističu iz presuda bilo kog suda u Bosni i Hercegovini. Moglo bi se reći da je u pitanju odredba koja je nastala pod uticajem američkog sudskog sistema. Tu se stiču i neke nadležnosti tipične za najviši redovni sud.  Dakle, pored uobičajenih ustavnih poslova naš Ustavni sud ima i apelacionu nadležnost u odnosu na redovne entitetske sudove. Dakle, on ima i nadležnost vrhovnog suda, vrhovne sudske instance. Prema podacima iz 2009. godine, ukupan broj predmeta koji je Ustavni sud tada rješavao odnosio se 99 posto na apelacije građana. U odnosu na ukupan broj primljenih apelacija, povreda prava utvrđena je samo u njih 4 do 5 posto.

Patria: Sudeći i po tome izgleda da su najugroženiji građani. Ali, evo, pobunu dižemo zbog izmjene datuma entitetskog praznika.

Prof.dr. Purišević: Previše je nepravde u ovoj borbi za pravnu državu. Način izbora ustavnih sudija za BiH i u entitetima problematičan je sa stanovišta pravosudne nezavisnosti i osnovnih demokratskih principa. Sudije redovnih sudova bira VSTV, dok sudije ustavnih sudova biraju entitetski parlamenti, na prijedloge predsjednika entiteta. U bh. uslovima  ovakav izbor izlaže ustavno sudstvo direktnom uticaju politike i političara. Za primjer, Ustavni sud Federacije je tri godine radio u nepotpunom sastavu. Razlog: Nisu definisani rokovi izbora sudija pa je takvo nešto bilo moguće. Kriteriji za izbor sudija ustavnih sudova su veoma široko postavljeni i daju prostor za manipulaciju, što znači favorizovanje kandidata po političkoj podobnosti a ne stepenu stručne osposobljenosti. Osoba koja se ne deklariše kao pripadnik jednog od tri kostitutivnih naroda ne može vršiti funkciju predsjednika suda, što je diskriminatorski. A upitna je i mogućnost takve osobe da bude, uopšte, imenovana za sudiju. Zato sutra u ustavnim promjenama treba zagovarati funkciju građana i zaštititi njihova individualna ljudska prava. Uostalom građani dobro znaju gdje su danas njihova ljudska i svaka druga individualna prava u odnosu na prava kolektiviteta.

#Intervju