ANALIZA

U laži su kratke noge ili kako je HDZ obmanuo javnost i zaustavio gradnju autoceste kroz Hercegovinu

Objavljeno u kategoriji BiH na 19.03.2017 17:44:50

ANALIZA

U laži su kratke noge ili kako je HDZ obmanuo javnost i zaustavio gradnju autoceste kroz Hercegovinu

Objavljeno u kategoriji BiH na 19.03.2017 17:44:50


Ilustracija

Da li su stručne službe JP Autoceste ipak bile upravu kada su na jednom od dva lota dionice Počitelj -Zvirovići izbacile hrvatsku firmu Viadukt d.d. prije nego je čitav postupak poništen? Čini se da će bliska budućnost pokazati da je struka bila upravu, ali kasno, piše Patria.  

Naime, ova tema je mjesecima dizala medijsku prašinu prije svega u hercegovačkim medijima i onim pod kontrolom HDZ-a. JP Autoceste FBiH je optuživano u najmanju ruku za netransparentnu proceduru time što je ocijenilo da hrvatska firma više ne ispunjava uslov finansijske stabilnosti. 

Istovremeno, manje striktna mješovita komisija Hrvatskih autocesta je istoj firmi kao četvrtoplasiranoj ipak dodijelila izgradnju mosta kod Svilaja. Bilo je to prije 6 mjeseci kada je postavljen kamen temeljac uz slavnu izjavu ministra Juske da se radi o koridoru "Ve ce". Svjedoci smo ponovnog postavljanja kamena temeljca ovog puta od strane Zvizdića i Hana, ali i odsustva bilo kakvih radova ili radnika na gradilištu.

Televizijske kamere su zabilježile za 6 mjeseci izgrađen od strane hrvatske firme ukupno jedan pilot od njih nekoliko desetina predviđenih da čine tek dio temelja mosta preko Save. Osnovni razlog zastoja je nelikvidnost odnosno nemogućnost da se izmire obaveze prema radnicima i dobavljačima, scenarij koji je već nekoliko puta viđen u slučaju slovenačkog SCT-a ili sarajevske Hidrogradnje. 

Kako saznajemo, hrvatskom Viaduktu je već upućeno nekoliko pisama upozorenja pred raskid ugovora zbog zastoja u izvođenju radova. 

Međutim to nije jedini posao koji Viadukt nije u stanju realizovati. Kako ovih dana pišu portali u Republici Hrvatskoj, Viadukt je pred bankrotom i na gradilištu mosta Čiovo gdje se akumuliraju kašnjenja u odnosu na planiranu dinamiku zbog napuštanja gradilišta od strane dobavljača, te radnika kojima nisu isplaćene plaće. Prema pisanju portala, Hrvatske ceste također razmišljaju o raskidu ugovora s Viaduktom za izgradnju mosta Čiovo. 

Što se tiče drugog partnera u konzorciju, širokobriješke firme Hering, finansijska situacija je čini se manje beznadežna mada na gradilištu kod Zenice svjedocimo kašnjenju u izvođenju radova u režiji ove firme od minimalno godinu i po dana. 

Podsjetimo se, 2010. godine strategija slovenačkih kompanija u predstečajnoj fazi bila je kupovina vremena na način da se poslovi na tenderima nude po veoma niskim cijenama kako bi se uzeo avans, a radovi se nikada ne bi završili. U međuvremenu bi se nagomilavali dugovi prema dobavljačima koji su u pravilu mahom bile domaće firme, dok se ugovori ne bi raskinuli, a dugovanja domaćim firmama ostala. Agonija je trajala godinama, za to vrijeme se radovi nisu izvodili, a domaće firme grcale su u lancu dugovanja. Ovaj začarani krug je prekinulo upravo JP Autoceste izbacujući s tendera u nekoliko navrata prvoplasirane neprirodno niske ponude i dodjeljujući poslove kompanijama koje su ih bile u stanju i završiti. Rezultat smo svi vidjeli, rekordna gradnja pedesetak kilometara u periodu od 3 godine. 

U konačnici, izbacivanje Viadukta sa tendera na kojem je bio više od 20% ispod tržišne cijene ne predstavlja ništa novo u odnosu na dosadašnju praksu Autocesta. Istovremeno, imajući u vidu tešku finansijsku situaciju Viadukta i otežano poslovanje, ponuda te firme na dionici Počitelj - Zvirovići nažalost itekako podsjeća na ponude slovenačkih kompanije koje su u crno zavile domaće firme. 

Zašto se onda priča oko tendera za dionicu Počitelj - Zvirovići toliko iskomplikovala da bi na kraju tender završio poništenjem kada se potezi stručnih službi Autocesta, pogotovo u svjetlu današnjih dešavanja s Viaduktom, čine logičnim i opravdanim? 

Jedino objašnjenje je da u mandatu u kojem su Autoceste izbacivale s tendera firme pred bankrotom i ubrzano gradile mostove i tunele, u Vladi FBiH nisu sjedili ministri iz HDZ-a. Višemjesečno plasiranje teze od strane HDZ-ovih zvaničnika da JP Autoceste tender ne provode transparentno te da se bez razloga posao dodjeljuje skupljem konzorciju dovelo je do njegovog poništenja.

Sada se potvrđuje da je još jednom struka imala pravo, a da je nacionalna politika HDZ-a neodgovornim potezima blokirala građenje. Naravno ako je ikada cilj bio da se posao dodijeli da bi se u roku i završio.